347
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

غوغا رو به رو مى‏شود و در نتيجه ، تصريح به اين امر ، ميسّر نمى‏گردد .۱

۴ . مقصود از «دوازده خليفه»

تأمّل در واژه‏هاى «خليفه» ،۲ «امام» ،۳ «وصى» ،۴ «امير»۵ و الفاظ مشابه آنها كه در گزارش‏هاى مختلف حديث جابر آمده و نيز موقعيت خانوادگى و عدد كسانى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله آنان را به عنوان جانشينان خود معرّفى مى‏كند و مهم‏تر از همه ، تأكيد ايشان بر اين كه قيام دين و عزّت اسلام و صلاح امّت تا قيامت در گرو خلافت آنهاست ، به روشنى نشان مى‏دهند كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در اين پيام مهم ، در صدد ارائه مشخّصات افرادى است كه شايستگى علمى ، عملى ، سياسى و مديريتى لازم را براى رهبرى جامعه اسلامى پس از او دارند ؛ كسانى كه از هر جهت مى‏توانند خليفه خدا و خليفه پيامبر خدا باشند .
در آن هنگام ، اهمّيت اين پيام، به گونه‏اى بود كه به گفته ابن عبّاس ، ابو بكر در آغاز حكومتش ، خود را خليفه نمى‏خواند و در پاسخ كسى كه از او مى‏پرسد: «آيا تو خليفه پيامبر خدايى؟» ، پاسخ مى‏دهد : نه . و در پاسخ اين سؤال كه : پس تو كيستى ؟ پاسخ مى‏دهد : «من ، خالفه [= جاى‏گزين‏] پس از او هستم» .۶
دقّت و تأمّل در معناى واژه «خليفه» ، خود، بيانگر اين معناست . خليفه به معناى جانشين است و جانشين، كسى است كه وظيفه شخص پيشين را به عهده دارد و جاى خالى او را پُر مى‏كند، و چون وظيفه اصلى و محورى پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، هدايتگرى و

1.ر . ك : صحيح البخارى : ج ۱ ص‏۵۴ ح‏۱۱۴ و ج ۴ ص ۱۶۱۲ ح ۴۱۶۸ و ج ۸ ص ۲۶۸۰ ح ۶۹۳۳ ، مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۶۹۵ ح ۲۹۹۲ ، الطبقات الكبرى‏ : ج ۲ ص ۲۴۴ .

2.ر .ك : ص ۳۳۳ ( روايت‏هاى دوازده خليفه) .

3.ر .ك : ص ۳۵۹ (روايات «دوازده امام»).

4.ر .ك : ص ۳۶۱ (روايات دوازده وصى) .

5.ر .ك : ص ۳۴۱ (روايات دوازده امير) .

6.النهاية : ج ۲ ص ۶۹ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
346

ملكاً (دوازده پادشاه)»۱ و «اثنا عشر قيّماً (دوازده سرپرست)»۲ آمده است و مطابق برخى از نقل‏ها ، متن حديث با عبارت «لا يَزالُ أَمرُ النَّاسِ ماضياً ما وَليَهُم اثنا عَشَرَ رَجُلاً ؛۳ همواره امور مردم انجام مى‏شود ، مادام كه دوازده مرد ، سرپرست آنها باشند» گزارش شده است .
همه اين گزارش‏ها ، نشان دهنده آن است كه پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ، در پى معرّفى جانشينان خود و رهبران آينده جهان اسلام بوده و راوى و يا راويان حديث ، سخن پيامبر صلى اللّه عليه و آله را نقل به معنا كرده‏اند .
نكته قابل توجّه ، اين كه : پس از معرّفى دوازده نفر به عنوان جانشينانِ پس از پيامبر صلى اللّه عليه و آله توسّط ايشان ، همهمه و هياهو مجلس را فرا مى‏گيرد ، به گونه‏اى كه جابر بن سَمُره تصريح مى‏كند كه سخن پايانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله را نشنيده و از پدر يا عموى خود مى‏پرسد كه : ايشان چه گفت ؟ و او پاسخ مى‏دهد كه ايشان فرمود : «كلّهم من قريش ؛۴ همه آنها از قريش اند» ، يا «كلّهم من بنى هاشم ؛۵ همه آنها از بنى هاشم‏اند» .

اين صحنه نشان مى‏دهد كه فضاى سياسى براى اعلان رهبران آينده جهان اسلام ، مناسب نبوده است ، چنان كه جمله «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ؛۶ خداوند ، تو را از آسيب مردمان حفظ مى‏كند» در جريان غدير ، اشاره به همين واقعيت است . البتّه بعد از غدير نيز هنگامى كه پيامبر اسلام در بيمارىِ منجر به وفاتش مى‏خواهد به صورت مكتوب ، مشكل رهبرى آينده جهان اسلام را حل كند ، با كارشكنى و همهمه و

1.ر . ك : ص ۳۳۶ ح ۱۱۶ .

2.المعجم الكبير: ج ۲ ص ۱۹۶ .

3.صحيح مسلم : ج ۳ ص ۱۴۵۲ ح ۶ ؛ الخصال : ص ۴۷۳ ح ۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۲۳۹ ح ۳۵ .

4.ر . ك : ص ۳۳۲ ح ۱۱۱ - ۱۱۶ .

5.ينابيع المودّة : ج‏۲ ص‏۳۱۶ ح‏۹۰۸ .

6.مائده : آيه ۶۷ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9317
صفحه از 427
پرینت  ارسال به