اين مطلب دلالت دارد كه همان كسانى كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله در ميان امّت تا قيامت به جاى خود گذاشته و تمسّك به آنها را توصيه فرموده است ، تا قيامت از قرآن جدا نخواهند شد .
پاسخ يك شبهه
ممكن است گفته شود كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله شبيه اين تعبير را در مورد امام على عليه السلام در احاديث زير به كار برده است :
عَليٌّ مَعَ القُرآنِ وَ القُرآنُ مَعَ عَلىٍّ ، لَن يَتَفَرَّقا حَتَّى يَرِدا عَلَىَّ الحَوضَ .۱على با قرآن است و قرآن با على است و اين دو ، هرگز از هم جدا نمىشوند تا در كنار حوض بر من وارد شوند .
يا :
عَلِىٌّ مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَهُ ، لا يَفتَرِقانِ حَتَّى يَرِدا عَلَىَّ الحَوضَ .۲على با حق است و حق با على است و اين دو ، تا زمانى كه در روز قيامت در كنار حوض بر من وارد شوند ، از هم جدا نخواهند شد .
بنا بر اين ، اگر استظهار از حديث ثقلين در استدلال به آن براى اثبات استمرار امامت اهل بيت عليهم السلام صحيح باشد ، طبق اين احاديث بايد بگوييم امام على عليه السلام تا قيامت ، زنده است .
پاسخ اين شبهه ، اين است كه قياس اين دو حديث با حديث ثقلين، قياس مع الفارق است ؛ زيرا جمله «لَن يَفتَرِقا» در حديث ثقلين ، مسبوق به جمله «إنِّى تارِكٌ
1.المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۳۴ ح ۴۶۲۸ ، المعجم الأوسط : ج۵ ص ۱۳۵ ح ۴۸۸۰، المعجم الصغير : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۷۰۵ ، كنز العمّال : ج۱۱ ص۶۰۳ ح ۳۲۹۱۲ ؛ الأمالى ، طوسى : ص ۴۶۰ ح ۱۰۲۸ ، الطرائف : ص ۱۰۳ ح۱۵۲ ، الصراط المستقيم : ج ۳ ص ۱۶۳ ، كشف الغمّة : ج ۱ ص ۱۴۸ .
2.الخصال : ص ۴۹۶ ح ۵ ، الأمالى ، صدوق : ص ۱۵۰ ح ۱۴۶ ، المناقب ، ابن شهرآشوب : ج۳ ص۶۲ ، الطرائف : ص۱۰۳ ح۱۵۰ ، الصراط المستقيم : ج۱ ص۲۷۵؛ تاريخ بغداد : ج ۱۴ ص ۳۲۱ ش ۷۶۴۳ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص۴۴۹ ش ۹۰۲۵ .