315
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

بدين ترتيب ، براى روشن شدن مقصود از «اهل بيت» در حديث ثقلين ، توضيح كوتاهى در باره آيه تطهير ، ضرورى مى‏نمايد .

اهل بيت ، در آيه تطهير

متن آيه تطهير ، اين است :
«إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا.۱
جز اين نيست كه خدا اراده كرده تا هر گونه پليدى را از شما «اهل بيت» بزدايد و شما را كاملاً پاك نمايد» .
جالب توجّه است كه اين آيه در اواخر عمر پيامبر خدا نازل شده است ،۲ چنان كه حديث ثقلين نيز در همان ايّام از ايشان صادر گرديده است .
آيه تطهير در خانه اُمّ سلمه بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله نازل شد . پس از نزول آن ، پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را دعوت نمود و عباى خيبرىِ خود را بر آنها كشيد و فرمود :
هؤلاءِ أهلُ بَيتي .۳اينان ، اهل بيت من‏اند .

1.احزاب : آيه ۳۳ .

2.از امام حسن عليه السلام روايت شده است كه پس از آن كه «آيه تطهير» نازل شد ، پيامبر عليه السلام تا پايان عمر شريفش هر روز ، هنگام طلوع فجر ، به درب منزل آنها مى‏آمده و مى‏فرموده : «الصلاة ، يرحمكم اللَّه! «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» ؛ خداوند ، رحمتتان كند ! نماز! «جز اين نيست كه خدا اراده كرده تا هر گونه پليدى را از شما «اهل بيت» دور گرداند و شما را كاملاً پاك نمايد»» (الأمالى ، طوسى : ص ۵۶۵ ح ۱۱۷۴) . نيز غالب روايات ، زمانى را كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله به اين كار مبادرت مى‏ورزيد ، شش ماه دانسته‏اند (ر . ك : سنن الترمذى : ج ۵ ص ۳۵۲ ح ۳۲۰۶ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۵۱۶ ح ۱۳۷۳۰ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۳ ص ۱۷۲ ح‏۴۷۴۸ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۵۶ ح ۲۶۷۱ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۷ ص‏۵۲۷ ح‏۴ ، تفسير الطبرى : ج ۱۲ جزء ۲۲ ص ۶) مى‏توان نتيجه گرفت كه آيه تطهير در اواخر عمر پيامبر صلى اللّه عليه و آله نازل شده است .

3.سنن الترمذى : ج ۵ ص ۳۵۱ ح ۳۲۰۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۱۹۷ ح ۲۶۶۵۹ ، المصنّف ، ابن ابى شيبه : ج ۷ ص ۵۰۱ ح ۴۰ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
314

بأصحابه ، و فى اُخرى أنّه قال ذلك بغدير خمّ ، و فى أُخرى أنّه قال [ذلك ]لمّا قام خطيباً بعد انصرافه من الطائف‏۱ كما مرّ ، ولا تنافى ، إذ لا مانع من أنّه كرّر عليهم ذلك فى تلك المواطن و غيرها اهتماماً بشأن الكتاب العزيز و العترة الطاهرة.۲
بدان كه حديث «تمسّك به ثقلين» ، طرق زيادى دارد و از بيست و چند صحابى، نقل شده است . طرق فراوانى هم در صفحات گذشته ذكر شد ... . در برخى از اين طرق ، آمده است كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله آن را در سرزمين عرفات در حجّة الوداع گفت . در برخى ديگر آمده است كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله آن را در مدينه به هنگام بيمارى‏اش ، وقتى كه اتاقش آكنده از اصحاب بود ، فرمود . در پاره‏اى از آنها آمده كه آن را در غدير خُم گفته است . در برخى ديگر گفته شده كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله هنگام بازگشت از طائف ، به سخنرانى ايستاد و در آن جا فرمود . البتّه ميان اينها منافاتى وجود ندارد ؛ چرا كه معنى ندارد كه پيامبر صلى اللّه عليه و آله به خاطر توجّه ويژه‏اش به كتاب خدا و عترت ، آن را در جاهاى ياد شده و جاهاى ديگر ، بارها گفته باشد .

پنج . مقصود از «عترت» و «اهل بيت»

پيامبر خدا در تبيين آيه تطهير ، شخصاً مقصود از «عترت» و «اهل بيتِ» خود را بيان كرده است ، به گونه‏اى كه جاى هيچ گونه ابهام و ترديد و يا تفسير و تأويلى نيست . بى شك ، در حديث ثقلين نيز كه ايشان در آن ، اهل بيتِ خود را همتاى قرآن به امّت معرّفى مى‏نمايد ، «اهل بيت» ، همان كسانى هستند كه آيه تطهير در باره آنان نازل شده است .

1.اين مطلب را در منابع نيافتيم و شايد اشاره به سخن عبد الرحمان بن عوف باشد كه مى‏گويد : پيامبر صلى اللّه عليه و آله پس از شبيخون به طائف فرمود : «أيُّها الناسُ ! إنّى فَرَطٌ لَكُم وَ اُوصيكُم بِعِترَتى خَيراً و إنَّ مَوعِدَكُمُ الحَوضُ ؛ اى مردم! من بر شما پيشى مى‏گيرم و شما را نسبت به عترتم سفارش مى‏كنم. به درستى كه وعده‏گاه شما، نزد حوض است » (مسند أبى يعلى : ج ۱ ص ۳۹۳ ح ۸۵۶ ، المستدرك على الصحيحين : ج ۲ ص ۱۳۱ ح ۲۵۵۹، تاريخ دمشق : ج ۲ ص ۳۶۸ ح ۸۶۷ ، المطالب العالية : ج ۴ ص ۵۶ ح ۳۹۴۹ ؛ الأمالى ، طوسى : ص ۵۰۴ ح ۱۱۰۴ ، المناقب ، كوفى : ج ۱ ص ۴۸۸ ح ۳۹۵) .

2.الصواعق المحرقة : ص ۱۵۰ .

تعداد بازدید : 9491
صفحه از 427
پرینت  ارسال به