291
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

۹۷. تفسير العيّاشى‏- به نقل از مسعدة بن صدقه - : امام صادق عليه السلام فرمود : «خداوند ، ولايت ما، اهل بيت، را محور قرآن و محور همه كتاب‏ها[ى آسمانى ]قرار داد. قرآنِ مُحكم بر اين محور مى‏چرخد، و كتاب‏ها[ى آسمانى ]از آن به نيكى ياد كرده‏اند، و ايمان، با آن شناخته و روشن مى‏شود. پيامبر خدا به پيروى از قرآن و خاندان محمّد امر نمود ، آن جا كه در آخرين سخنرانى‏اش فرمود: "من در ميان شما ، دو چيز گران‏سنگ بر جاى مى‏گذارم: گران‏سنگ بزرگ‏تر و گران‏سنگ كوچك‏تر. آن بزرگ‏تر ، كتاب پروردگار من است و آن كوچك‏تر ، عترت من ، يعنى اهل بيتم. پس مرا در اين دو، پاس بداريد؛ زيرا تا زمانى كه به آنها چنگ در زنيد ، گم‏راه نخواهيد شد"».۱

ز - واپسين لحظات زندگى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله‏

۹۸. دعائم الإسلام: از ابو ذر برايمان روايت شده است كه وى پس از درگذشت پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، در مراسم حج حاضر شد و چون مردم در طواف گرد آمدند ، او بر در كعبه ايستاد و حلقه در را گرفت و سه بار صدا زد: آى مردم!
مردم، گرد آمدند و به گوش ايستادند. ابو ذر گفت: آن كه مرا مى‏شناسد ، مى‏شناسد و آن كه مرا نمى‏شناسد ، بداند كه من ابو ذر غِفارى هستم. حديثى را كه از پيامبر صلى اللّه عليه و آله شنيده‏ام ، برايتان باز مى‏گويم. شنيدم كه ايشان در هنگام احتضارش، مى‏فرمايد: «من دو گران‏سنگ در ميان شما بر جاى مى‏نهم: كتاب خدا و عترتم ، يعنى اهل بيتم. اين دو هرگز از يكديگر جدا نمى‏شوند تا آن كه در كنار حوض ، بر من وارد شوند، مانند اين دو» و انگشت نشانه دو دستش را كنار هم گذاشت و برابر هم قرارشان داد و فرمود: «و نمى‏گويم مانند اين دو» و انگشت ميانه و نشانه دست راستش را كنار هم قرار داد [و افزود: ]«زيرا يكى از آنها جلوتر از ديگرى است. بدانيد كه حكايت اين دو در ميان شما ، حكايت كشتى نوح است كه هر كس در آن نشست ، نجات يافت و آن كه ننشست ، غرق شد».۲

۹۹. مسند زيد- به نقل از امام زين العابدين عليه السلام ، از امام على عليه السلام - : چون بيمارى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله شدّت يافت، در حالى كه اتاق آكنده از جمعيت بود، فرمود: «حسن و حسين را برايم صدا بزنيد».
من آن دو را صدا زدم. پيامبر صلى اللّه عليه و آله شروع به بوسيدن آن دو كرد تا آن كه از هوش رفت. من آنان را از روى صورت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بلند كردم. پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله چشمانش را گشود و فرمود: «بگذارشان تا از من لذّت ببرند و من از آنان لذّت برم؛ زيرا به زودى پس از من ، به اين دو ، ستم خواهد رسيد».
سپس فرمود: «اى مردم! من در ميان شما كتاب خدا و سنّتم و عترتم - يعنى اهل بيتم - را جانشين خود قرار مى‏دهم. پس كسى كه كتاب خدا را وا نهد ، همچون كسى است كه سنّت مرا وا نهاده باشد و كسى كه سنّت مرا وا نهد ، چنان است كه عترت مرا وا نهاده باشد. بدانيد كه اين دو از يكديگر جدا نمى‏شوند تا آن كه در كنار حوض ، ملاقاتشان كنم».۳

1.تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۵ ح ۹ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۷ ح ۲۹ .

2.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۲۷ ، كتاب سليم بن قيس : ج ۲ ص ۶۱۶ (به نقل از سليم ، از امام علىّ عليه السلام ، از پيامبر صلى اللّه عليه و آله با عبارت مشابه).

3.مسند زيد بن على : ص ۴۰۴ .


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
290

۹۷.تفسير العيّاشي : عَن مَسعَدَةَ بنِ صَدَقَةَ قالَ : قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ جَعَلَ وِلايَتَنا أهلَ البَيتِ قُطبَ القُرآنِ ، وقُطبَ جَميعِ الكُتُبِ ، عَلَيها يَستَديرُ مُحكَمُ القُرآنِ ، وبِها نَوَّهَتِ الكُتُبُ ، ويَستَبينُ الإِيمانُ ، وقَد أمَرَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آلهأن يُقتَدى‏ بِالقُرآنِ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وذلِكَ حَيثُ قالَ في آخِرِ خُطبَةٍ خَطَبَها :
إنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ : الثَّقَلَ الأَكبَرَ وَالثَّقَلَ الأَصغَرَ ، فَأَمَّا الأَكبَرُ فَكِتابُ رَبّي ، وأَمَّا الأَصغَرُ فَعِترَتي أهلُ بَيتي ، فَاحفَظوني فيهِما ؛ فَلَن تَضِلّوا ما تَمَسَّكتُم بِهِما .

ز - حينَ الاِحتِضارِ

۹۸.دعائم الإسلام : رُوِّينا عَن أبي ذَرٍّ رَحمَةُ اللَّهِ عَلَيهِ ، أنَّهُ شَهِدَ المَوسِمَ بَعدَ وَفاةِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، فَلَمَّا احتَفَلَ النّاسُ فِي الطَّوافِ ، وَقَفَ بِبابِ الكَعبَةِ وأَخَذَ بِحَلقَةِ البابِ ، وقالَ : يا أيُّهَا النّاسُ - ثَلاثاً - وَاجتَمَعوا ووَقَفوا وأَنصَتوا ، فَقالَ : مَن عَرَفنَي فَقَد عَرَفَني ، ومَن لَم يَعرِفني فَأَنَا أبو ذَرٍّ الغِفارِيُّ ، اُحَدِّثُكُم بِما سَمِعتُهُ مِن رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، سَمِعتُهُ يَقولُ حينَ احتُضِرَ :
إنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ ، كِتابَ اللَّهِ وعِترَتي أهلَ بَيتي ، فَإِنَّهُما لَن يَفتَرِقا حَتّى‏ يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ كَهاتَينِ - وجَمَعَ بَينَ إصبَعَيهِ المُسَبِّحَتَينِ مِن يَدَيهِ ، وقَرَنَهُما ، وساوى‏ بَينَهُما - وقالَ : ولا أقولُ كَهاتَينِ - وقَرَنَ بَينَ إصبَعَيهِ الوُسطى‏ وَالمُسَبِّحَةِ مِن يَدِهِ اليُمنى‏ - لِأَنَّ إحداهُما تَسبِقُ الاُخرى‏ ، ألا وإنَّ مَثَلَهُما فيكُم مَثَلُ سَفينَةِ نوحٍ ، مَن رَكِبَها نَجا ، ومَن تَرَكَها غَرِقَ .۱

۹۹.مسند زيد بن عليّ : حَدَّثَني زَيدُ بنُ عَلِيٍّ ، عَن أبيهِ ، عَن جَدِّهِ ، عَن عَلِيٍّ عليهم السلام ، قالَ : لَمّا ثَقُلَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله في مَرَضِهِ وَالبَيتُ غاصٌّ بِمَن فيهِ ، قالَ : اُدعوا لِيَ الحَسَنَ وَالحُسَينَ ، فَدَعَوتُهُما ، فَجَعَلَ يَلثِمُهُما حَتّى‏ اُغمِيَ عَلَيهِ ، قالَ : فَجَعَلَ عَلِيٌّ عليه السلام يَرفَعُهُما عَن وَجهِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، قالَ : فَفَتَحَ عَينَيهِ فَقالَ : دَعهُما يَتَمَتَّعانِ مِنّي وأَتَمَتَّعُ مِنهُما ، فَإِنَّهُ سَيُصيبُهُما بَعدي أثَرَةٌ۲ ، ثُمَّ قالَ :
يا أيُّهَا النّاسُ ، إنّي خَلَّفتُ فيكُمُ كِتابَ اللَّهِ وسُنَّتي وعِترَتي أهلَ بَيتي ، فَالمُضَيِّعُ لِكِتابِ اللَّهِ كَالمُضَيِّعِ لِسُنَّتي ، وَالمُضَيِّعُ لِسُنَّتي كَالمُضَيِّعِ لِعِترَتي ، أما إنَّ ذلِكَ لَن يَفتَرِقا حَتّى‏ ألقاهُ عَلَى الحَوضِ .

1.كتاب سليم بن قيس عن سليم عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله .

2.الأَثَرَةُ : أن يُسْتَأثر عليكم ، فيُفضَّلُ غيرُكم في نصيبه من الفي‏ء ( النهاية : ج ۱ ص ۲۲ «أثر») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9077
صفحه از 427
پرینت  ارسال به