193
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

تناسب بين اين دو، بايد در عبوديت نيز كامل‏ترين عبد در هر زمان تجلى كند، كه مصداقش معصوم، و در زمان حاضر امام مهدى عليه السلام است.
اين برهان بيش از آن كه عقلى باشد ذوقى است؛ زيرا عقل هيچ ضرورتى نمى‏بيند كه اگر اله و معبود كامل و بى‏نقص شد، عابد نيز كامل و بى‏نقص باشد.

جمع‏بندى‏

در جمع‏بندى مجموعه ادله غير نقلى مى‏گوييم:
۱. همان گونه كه در طرح هر يك از ادله اشاره شد، اين دلايل نه تنها براى اثبات منجى شخصى ناكافى‏اند، بلكه به كار اثبات موعود و منجى نوعى نيز نمى‏آيند.
۲. حتّى اگر با تساهل برخى از دلايل را براى اثبات موعود نوعى كافى بدانيم، هيچ يك دلالتى بر اثبات امام مهدى عليه السلام به عنوان منجى موعود ندارد.
۳. هيچ يك از اين ادله نمى‏تواند غيبت امام مهدى عليه السلام را توجيه كند و حداكثر مثبت امام حاضر است.
۴. برخى از دلايل تنها ناظر به امام مبسوط اليد است؛ در حالى كه چنين بسط يدى حتّى در دوره حضور ائمه پيشين نيز تحقّق نيافته است.
۵ . اين دلايل ذوقى و مطابق با علاقه‏هاى شيعيان جمع‏آورى و تنظيم شده اند و مبنا يا معيار عقلى و يا عقلايى غير قابل خدشه ندارند. از اين رو براى فيلسوفان و متكلمان غير شيعى موجب الزام عقلى نمى‏شوند.
۶. با اغماض و تسامح مى‏توان برخى از اين دلايل را مؤيّد ادلّه نقلى دانست و در كنار روايات بدان استدلال كرد.
۷. تكيه‏گاه عمده و اصلى در اثبات امامت امام مهدى عليه السلام و مهدويّت شخصى، دلايل متواتر و متقن نقلى است كه در اين دانش‏نامه به تفصيل مطرح شده و مورد بررسى قرار گرفته است.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
192

است و آنان ادعاى شيعيان را نپذيرفته‏اند.
گفتنى است كه اين دليل ضرورت امام غايب را هم اثبات نمى‏كند؛ بلكه با فرض وجود منقولاتى در اين باره، صحّت آن نقل‏ها را اثبات مى‏كند و در واقع تنها مؤيّدى بر دليل نقلى است.

۱۲ . برهان مظهر جامع‏

ابن عربى معتقد است دليل تجلى خدا اين بود كه خداوند خواست خود را در كون و مظهر جامعى كه همه كمالات را در خود دارد ببيند.۱بنابراين وجود انسان كامل در هر زمان لازم است و مصداق آن انسان كامل امام معصوم است.
اين برهان براى كسى پذيرفتنى است كه مبانى عرفانى همچون نظريه تجلّى و علّت و انگيزه تجلّى را قبول داشته باشد. افزون بر اين مى‏توان گفت : حتّى اگر يك انسان كامل هم تحقّق يابد، انگيزه خدا محقّق شده و ديگر ضرورتى براى تكرار نيست؛ مگر اين كه بگوييم : تكرار هم انگيزه خدا بوده است كه در اين صورت بايد دليلى براى اثبات اين انگيزه اقامه شود.

۱۳ . برهان تجلى اعظم‏

بر اساس مبانى عرفانى هر اسمى اقتضاى تجلى خاصى در عالم دارد. در ميان اسماء اسم اعظم كامل‏ترين تجلّى را خواهد داشت كه همان انسان كامل و معصوم است و در حال حاضر مصداق آن امام مهدى عليه السلام است . اين برهان به دليل قبلى باز مى‏گردد و همان اشكال‏ها به اين هم وارد است.

۱۴ . برهان تقابل الوهيت و عبوديت‏

خداوند در الوهيت كامل است. به مقتضاى تقابل بين الوهيت و عبوديت، و لزوم

1.ر.ك: فصوص الحكم، ابن عربى، فص حكمة الهية فى كلمة آدمية.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9023
صفحه از 427
پرینت  ارسال به