141
دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول

قائم.۱

۲ . دين زرتشت و ديگر اديان كهن ايرانى‏

سوشيانس (سَوشِيَنْت) يعنى پسر سوم.۲
استوت ارته (كه همان سوشيانس است).۳

۳ . اديان هندى‏

ويشنو (به معناى نجات‏دهنده) .۴
مَيْتْرِيه (Maitreya) .۵
كريشنا.
اسامى ذكرشده، نام‏هاى موعود در اديان مختلف و برگرفته از منابع اصلى همان اديان است. برخى از مصادر و منابع واسطه نيز اسامى و صفات ديگرى را نيز به نقل از مصادر كهن اديان گزارش كرده‏اند. در اين جا آن اسامى را از اين مصادر نقل مى‏كنيم .۶

الف - گزارش نجم الثاقب‏

- ايزدشناس يا ايزدنشان (نزد مجوس).

1.دانيال نبى ۱۲: ۱ .

2.زند بهمن يسن، ص‏۱۵۰، يسنا ۲۶ قطعه ۱۰؛ يسنا ۵۹ قطعه ۲۸؛ ويسپرد، كرده ۲، قطعه ۵ ؛ فروردين يشت، قطعه‏هاى ۱۲۹ و ۱۴۵؛ زامياد يشت، قطعه ۸۹ ؛ گشتاسب‏يشت، قطعه ۳۰؛ ونديداد، فرگرد ۱۹، قطعه ۵ . مينوى‏خرد، ترجمه احمد تفضلى، پرسش ۱، بند۹۵؛ سوشيانت يا سير انديشه ايرانيان در باره موعود آخرالزمان، على‏اصغر مصطفوى : ص ۱۰۹. سوشيانس، ابراهيم پورداوود: ص ۲۱۷.

3.اوستا بند ۱۲۹، يشت سيزدهم؛ سوشيانس، ابراهيم پورداوود: ص ۱۵.

4.ريگ ودا،ماندالاى ۴ و ۱۶ و ۲۴ از كتب مقدس هنديان (يا كالكى kalki)؛ مهابهارت: ۱، ۲۰ - ۲۲، ۱۳۹، ۳۵۳ به بعد: ۳، ۵۵، ۱۲۶ - ۱۲۷، ۲۵۷، ۳۰۵؛ اساطير هند، ورنيكا ايونس، ترجمه باجلان فرخى: ص ۳۹ - ۴۳.

5.ر.ك: آيين بودا، هانس ولفگانگ شومان، ترجمه پاشايى : ص ۱۲۱.

6.ر.ك: نجم الثاقب: ص ۴۴ - ۹۲. اين اسامى در منابعى بوده است كه اكنون در اختيار مؤلّف دانش‏نامه و همكاران وى نيست و امكان سنجش يا ارزيابى درستى آن وجود ندارد.


دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
140

فُجُورَهَا وَ تَقْوَلهَا؛۱ سپس پليدى و پرهيزكارى‏اش را به آن الهام كرد » . پس اعتقاد به منجى جهانى، آرزويى خام نيست؛ بلكه اميدى برآمده از نگاه الهى به نظام آفرينش است.
از سوى ديگر، پژوهش‏ها نشان دادند كه باور به منجى موعود در همه اديان الهى وجود داشته است. طبيعى است كه اين اعتقاد شادى‏بخش و اميدآفرين به آيين‏هاى غير الهى نيز نفوذ كند و آنها هم در پى ترويج آن باشند.
پس از اين مقدمه كوتاه به معرّفى نام‏هاى منجى موعود در اديان مى‏پردازيم. آيين‏هاى متفاوت، منجى موعودشان را گاهى با نام خاص معرّفى كرده‏اند و گاهى تنها ويژگى‏ها و صفات بارز و محورى او را بر شمرده‏اند. براى مثال عناوينى چون «مسيح» يا «سرور بزرگ» يا «ويشنو» به معناى «نجات‏دهنده» اوصاف منجى موعود را بيان مى‏كند.
برخى از اين اوصاف و القاب، شباهت‏هاى فراوانى با ويژگى‏هاى موعود در تفكر اسلامى و بويژه شيعى دارند و اين شاهد ديگرى بر وجود همان فطرت انسانى است كه در آغاز اين نوشتار ، از آن سخن گفتيم.
اكنون فهرستوار ، نام منجى موعود را در اديان الهى و غير الهى باز مى‏گوييم.

۱ . يهوديت و مسيحيت‏

مسيح يا ماشيح.۲
پسر انسان.۳
سرورِ بزرگِ ميكائيلى.۴

1.شمس: آيه ۸ .

2.مزامير ۱۸: ۵۰؛ يوحنا : ۳ : ۲۸ .

3.متى ۲۴: ۲۷، ۳۰، ۳۷، ۴۵؛ لوقا ۱۲: ۴۰ و با همين مضمون لوقا ۲۱: ۲۷، ۳۶؛ مكاشفه يوحنا ۱۴ : ۱۴ .

4.دانيال ۱۲: ۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام مهدی عجّل الله فرجه بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری محمّد کاظم طباطبایی و جمعی از پژوهشگران، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9041
صفحه از 427
پرینت  ارسال به