63
دو سرای زندگی (بر گرفته از دنیا و آخرت)

پيامبر خدا چنين لباسى پوشيد، نه على و نه هيچ يك از پدرانت!
امام صادق عليه‏السلام به او فرمود: «پيامبر خدا، در روزگارى سخت و در تنگناى معيشت به سر مى‏برد و از اين رو، با سختى زندگى مى‏كرد؛ امّا بعداً دنيا، خيرات و بركات خود را فرو ريزانْد. پس، سزاوارترينْ مردم دنيا به برخوردارى از اين نعمت‏ها، نيكان هستند» و سپس، اين آيه را تلاوت كرد«: «به گو: چه كسى زيورهاى خدا را كه براى بندگانش پديد آورده، و نيز روزى‏هاى پاك را حرام گردانيده است؟»۱ [و افزود:] ما به استفاده از اين نعمت‏هاى خدادادى، از هر كس ديگر سزاوارتريم. با اين حال، اى ثورى! من، اين جامه‏اى را كه بر تَنَم مى‏بينى، براى مردم پوشيده‏ام».
امام عليه‏السلام سپس، دست سفيان را گرفت و به طرف خود كشيد و لباس رويى خود را بالا زد و جامه زِبرى را كه زير آن پوشيده بود و با بدن ايشان تماس مستقيم داشت، نشانش داد و فرمود: «اين را براى خودم مى‏پوشم و آنچه را ديدى (لباس رويى را) براى مردم». آن گاه، لباس رويى سفيان را كه زِبر و درشت بود، كنار زد و زير آن، جامه نرمى بود. فرمود: «تو اين رويى را براى چشم مردم پوشيده‏اى و اين زيرى را براى خوشايند نَفست!».۲

1.. سوره اعراف : آيه ۳۲ .

2.. مَرَّ سُفيانُ الثَّورِي فِي المَسجِدِ الحَرام فَرَأى أبا عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلاموعَلَيهِ ثِيابٌ كَثيرَةُ القيمَةِ حِسانٌ ، فَقالَ : وَاللّه‏ِ لاَتِيَنَّهُ ولاَُوَبِّخَنَّهُ .
فَدَنا مِنهُ فَقالَ : يَابنَ رَسولِ اللّه‏ِ ، ما لَبِسَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مِثلَ هذَا اللِّباسِ ولا عَلِيٌّ عليه‏السلامولا أحَدٌ مِن آبائِكَ!
فَقالَ لَهُ أبو عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام : كانَ رَسولُ اللّه‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله في زَمانِ قَترٍ مُقتِرٍ ، وكانَ يَأخُذُ لِقَترِهِ وَاقتِدارِهِ ، وإنَّ الدُّنيا بَعدَ ذلِكَ أرخَت عَزالِيَها ، فَأَحَقُّ أهلِها بِها أبرارُها . ثُمَّ تَلا : «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّيِّبَـتِ مِنَ الرِّزْقِ» ونَحنُ أحَقُّ مَن أخَذَ مِنها ما أعطاهُ اللّه‏ُ ، غَيرَ أنّي يا ثَورِي ماتَرى عَلَيَّ مِن ثَوبٍ إنَّما ألبَسُهُ لِلنّاسِ .
ثُمَّ اجتَذَبَ يَدَ سُفيان فَجَرَّها إلَيهِ ، ثُمَّ رَفَعَ الثَّوبَ الأَعلى وأخرَجَ ثَوبا تَحتَ ذلِكَ عَلى جِلدِهِ غَليظا ، فَقالَ : هذا ألبَسُهُ لِنَفسي ، وما رَأَيتَهُ لِلنّاسِ . ثُمَّ جَذَبَ ثَوبا عَلى سُفيانَ أعلاهُ غَليظٌ خَشِنٌ وداخِلُ ذلِكَ ثَوبٌ لَيِّنٌ ، فَقالَ : لَبِستَ هذَا الأَعلى لِلنّاسِ ، ولَبِستَ هذا لِنَفسِكَ تَسُرُّها ! الكافى : ج ۶ ص ۴۴۲ ح ۸ .


دو سرای زندگی (بر گرفته از دنیا و آخرت)
62

گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند، حرام كرده است.۱

۱ / ۲ ـ ۳

مخالفت با هواى نفس

۷۹.امام على عليه‏السلام: بازداشتن نفس از لذّت‏هاى دنيا، همان زهد پسنديده است.۲

۱ / ۳

هشدار درباره تحريف زهد

۸۰.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: زهد به دنيا، به حرام كردن حلال [بر خود] و يا ترك دارايى نيست؛ بلكه زهد به دنيا، عبارت است از: راضى بودن به قضا[ى الهى] و صبر در مصائب، و چشم اميد بر كَندن از مردم.۳

۸۱.الكافى ـ به نقل از محمّد بن على ازامام معصوم عليه‏السلام ـ: سفيان ثورى از مسجد الحرام مى‏گذشت كه امام صادق عليه‏السلام را با جامه‏هايى زيبا و قيمتى ديد. گفت: واللّه‏ كه نزد او مى‏روم و ملامتش مى‏كنم.
پس، به نزديك امام عليه‏السلام رفت و گفت: اى پسر پيامبر خدا! نه

1.. الزُّهدُ فِي الدُّنيا قَصرُ الأَمَلِ ، وشُكرُ كُلِّ نِعمَةٍ ، وَالوَرَعُ عَن كُلِّ ما حَرَّمَ اللّه‏ُ تحف العقول : ص ۵۸ و ص ۲۲۰ .

2.. ظَلفُ النَّفسِ عَنِ لَذّاتِ الدُّنيا هُوَ الزُّهدُ المَحمودُ غرر الحكم : ح ۶۰۷۱ .

3.. لَيسَ الزُّهدُ فِي الدُّنيا تَحريمَ الحَلالِ ، ولا إضاعَةَ المالِ ، ولكِنَّ الزُّهدَ فِي الدُّنيا الرِّضا بِالقَضاءِ ، وَالصَّبرُ عَلَى المَصائِبِ ، وَاليَأسُ عَنِ النّاسِ مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۵۱ ح ۱۳۴۸۸ .

  • نام منبع :
    دو سرای زندگی (بر گرفته از دنیا و آخرت)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ تلخیص: مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4711
صفحه از 98
پرینت  ارسال به