41
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

دین عبارت است از تأثّرات و احساسات و رویدادهایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه وابستگی روی می‏دهد، به طوری که انسان از این مجموعه درک می‏کند که بین او و آن چیزی که آن را امر خدایی می‏نامد، رابطه‏ای برقرار است.۱

در کتاب حاضر، مقصود ما از دين، همان معنای خاص (شريعت اسلام) است که مشتمل بر احکام، اعتقادات و اخلاق است.

عقیده

ابن فارس معتقد است که «عقد» یک معنای اصلی بیش‌تر ندارد و سایر معانی به آن بر می‏گردد. «عقد» به معنای محکم بستن است.۲ جوهری نیز مشابه همین معنا را برای عقد ذکر کرده است.۳ به گفته فراهیدی، «عقد القلب» به معنای دل نکندن از چیزی است.۴ زیبدی معتقد است که عقد، ضدّ «حل (به معنای باز کردن)» است، پس عقد به معنای گره زدن و محکم بستن است.۵ در مجموع می‏توان بدین نتیجه رسید که عقد و عقیده در لغت، به معنای گره زدن و محکم بستن است.

بسیاری از اندیشمندان علم کلام در کتب خود، اعتقاد را به «دل سپردن به بودن یا نبودن چیزی» معنا می‏کنند و به عبارت دیگر، اعتقاد را به معنای تصدیق به چیزی می‏دانند. تصدیق نیز اقسامی دارد: گاه یقینی است و گاه ظنّی؛ گاه غیر قابل زوال است و گاهی نیز قابل زوال و از بین رفتن.۶ به نظر می‏رسد که

1.. ویلیام جیمز، دین و روان: ص۴.

2.. ابن فارس، معجم مقاییس اللغة: ج۴ ص۸۶.

3.. جوهری، صحاح اللغة: ج۲ ص۵۱۰.

4.. ف‍راه‍ی‍دی‏، ک‍ت‍اب‏ ال‍ع‍ی‍ن: ج۱ ص۱۴۰.

5.. زبيدی، تاج العروس: ج۵ ص۱۱۵.

6.. سیّد مرتضى‏، رسائل: ج۲ ص۲۶۳؛ علامه حلّى، کشف المراد: ص۲۳۵؛ فاضل مقداد، إرشاد الطالبين إلى نهج المسترشدين‏: ص۹۶؛ همو، اللوامع الالهية: ص۱۳۳.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
40

می‏گردد: الف) عقيده يا عقايدی که حکم پايه و اساس و ريشه آن را دارد، مانند اعتقاد به وجود خداوند يکتا و دادگر و توانای مطلق، اعتقاد به معاد و… . ب) برنامه حرکت به سوی هدف، که احکام و تکاليف ناميده می‏شود و اخلاقيات و احکام فقهی را تشکيل می‏دهد.۱

در میان متفکّران غرب نیز رویکردهای مختلفی در تعریف دین لحاظ شده است. گاه در تعریف دین، تبیین ماهیت دین ملاحظه شده است؛ چنان‌که تايلر۲، دين‌شناس انگليسی در تعریف دین، از «اعتقاد به امور متعالی»۳ سخن گفته و مایکل پترسون۴ نیز در تعریف دین، می‌گوید:

۰.دین متشکّل از مجموعه‌ای از اعتقاد، اعمال، و احساسات (فردی و جمعی) است که حول مفهوم حقیقت غایی سامان یافته است.۵

تعریف جان ناس نیز با چنین رویکردی است که می‌گوید:

۰.دین عبارت است از اقرار به زبان، اعتقاد به پاداش و کیفر در آن جهان و عمل به ارکان و دستورات آن.۶

برخی دیگر از متفکّران غرب، با رویکرد کارکردگرایانه به تعریف دین پرداخته‌اند. از جمله، می‏توان به تعریف ویل دورانت اشاره کرد که معتقد است:

۰.دین وسیله‏ای برای توضیح راز جهان و تبیین پدیده‏های دینی بر اساس حالات روانی، لغزش‌های فکری و تحوّل زندگی اجتماعی است.۷

و نیز تعریف ویلیام جیمز۸، روان‌شناس آمریکایی که می‌گوید:

1.. مصباح یزدی، آموزش عقايد: ج۱ ص۲۸ ـ ۲۹.

2.. Edward Taylor.

3.. همیلتون، جامعه‌شناسی دین: ص۲۱.

4.. Miehael Patterson.

5.. پترسون و دیگران، عقل و اعتقاد دینی: ص۲۰.

6.. جان ناس، تاریخ جامع ادیان: ص۸۱.

7.. ویل دورانت، لذّات فلسفه: ص۳۸۲.

8.. William James.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26553
صفحه از 435
پرینت  ارسال به