اشکال هشتم: مطابق مفاد ظاهریِ روایات باب عالم ذرّ، از خود حضرت آدم علیه السلام پیمانی گرفته نشد، مثل این روایت که از امام باقر علیه السلام نقل شده است:
إِنَّ اﷲ ـ عَزَّ وَ جَلَّ لَمَّا أَخْرَجَ ذُرِّيَّةَ آدَمَ علیه السلام مِنْ ظَهْرِهِ لِيَأْخُذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ بِالرُّبُوبِيَّةِ لَهُ، وَ بِالنُّبُوَّةِ لِکُلِّ نَبِيٍّ، فَکَانَ أَوَّلَ مَنْ أَخَذَ لَهُ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ بِنُبُوَّتِهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله تَسْلِيماً. ثُمَّ قَالَ اﷲ ـ عَزَّ وَ جَلَّ لآِدَمَ: «انْظُرْ مَا ذَا تَرى؟». قَالَ: فَنَظَرَ آدَمُ علیه السلام إِلى ذُرِّيَّتِهِ وَ هُمْ ذَرٌّ قَدْ مَلَؤُوا السَّمَاءَ.۱
هنگامی که خداوند ذرّیه حضرت آدم علیه السلام را از پشت وی بیرون کشید تا از آنها به ربوبیت خویش و پیامبریِ همه پیامبران اقرار بگیرد، نخستین پیامبری که برای او اقرار گرفت، محمّد بن عبد الله صلی الله علیه و آله بود. سپس خداوند به آدم گفت: «نگاه کن چه میبینی؟». آدم به ذرّیه خویش ـ که ذرّه بودند ـ نگریست و دید که آسمان را پر کردهاند.
از ظاهر اینگونه روایات، چنین بر میآید که از وجود ذرّیِ خود حضرت آدم علیه السلام و همچنین همسرش، چنین پیمانی اخذ نشده است؛ زیرا وجود ذرّیِ حضرت آدم علیه السلام و همسرش، داخل در ذرّیه وی نبودند تا گفته شود که با اخراج ذرّیه وی، آنها نیز خارج شدهاند. در نتیجه، این سؤال مطرح است که چه تفاوتی میان حضرت آدم و سایر مخلوقات است که از وجود ذرّی آنها پیمان گرفته شد، ولی از وجود ذرّیِ حضرت آدم چنین پیمانی گرفته نشد؟ همین امر، خود باعث سستی مفاد روایات عالم ذرّ میشود.۲
پاسخ: اخذ پیمان در عالم ذرّ، در چند مرحله صورت گرفته است و چنین نیست که فقط یک بار از بندگان پیمان گرفته شده باشد. آنچه برخی از روایات و آیه بر آن دلالت دارد، اخذ پیمان در دومین عالم ذرّ ـ یعنی بعد از انتقال ذرّات