385
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

حاضر در دوران سابق مثل دوران عالم ذرّ هم اطلاق ‏شد و صادق بود.۱

اشکال ششم: میان آیه میثاق و روایات عالم ذرّ، تنافی دیگری نیز وجود دارد؛ زیرا روایات چنین مطرح می‏کنند که همه انسان‏ها در عالم ذرّ جمع شدند و خداوند از آن‌ها عهد و پیمان گرفت؛ در حالی که طبق تعلیل در آیه میثاق ـ که در روز قیامت نگویند: پدران ما باعث شدند ما مشرک بشویم ـ، این اخذ میثاق اختصاص به فرزندان مشرکین دارد، نه مؤمنین.۲

پاسخ: تعلیل مذکور در آیه، نقل قول تک تک افراد نیست. یعنی قرار نیست که همه افراد در قیامت بگویند: «علّت گم‌راهی ما پدران ما بودند»، بلکه نقل قول منتسب به مجموع بما هو مجموع است، بدون این‌که تعداد افرادی که ـ در فرض نبود میثاق ـ این سخن را خواهند گفت، معلوم شود. در واقع، جمله در مقام بیان این نکته است که هدف از اقرار گرفتن این بود که فردای قیامت از میان این جمع، کسی نگوید: «پدر من عامل شرک و گم‌راهی من بود».۳

اشکال هفتم: تقدّم خلقت روح بر ابدان: یکی دیگر از اشکالات وارد بر معرفت فطری در عالم ذرّ، لزوم تقدّم خلقت روح بر بدن است. در حالی که مطابق مبانی حکمت و فلسفه، روح جسمانیة الحدوث است؛ یعنی با جسم خلق می‏شود، نه قبل از آن.۴

در تبیین استحاله تقدّم روح بر بدن، به یک استدلال از ابن سینا اشاره می‏شود. ابن سینا می‏گوید: روح اگر بخواهد قبل از بدن وجود داشته باشد، از دو حال خارج نیست: یا ارواح متعدّد داشته باشیم و یا یک روح بیش‌تر وجود نداشته باشد و هر دو فرض محال است.

1.. طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن: ج۸ ص۳۱۲؛ مرکز المصطفى، ‏العقائد الإسلامية: ج۱ ص۴۵.

2.. طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن: ج۸ ص۳۱۲؛ مرکز المصطفى، ‏العقائد الإسلامية: ج۱ ص۴۵.

3.. طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن: ج۸ ص۳۱۲؛ مرکز المصطفى، ‏العقائد الإسلامية: ج۱ ص۴۵.

4.. ابن سينا، النجاة من الغرق فى بحر الضلالات‏: ص۳۷۵ ـ ۳۷۸؛ ملا صدرا، شرح اصول الکافی: ج۳ ص۳۹۱ ـ ۳۹۲؛ همو، الشواهد الربوبية فى المناهج السلوکية: ص۲۲۳.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
384

به عالم ذرّ و معرفت فطری در آن، مستلزم چنین تناسخی نیست؛ زیرا اتّحاد در نشئه وجود میان دو بدن، در تحقّق تناسخ امری لازم و ضروری است. به عبارت دیگر، اتّحاد نشئه دو بدن، از جمله مقوّمات تناسخ است. اگر تناسخ را به غیر این مورد نیز سرایت بدهیم، دلیلی بر بطلان تناسخ به معنای وسیع کلمه اقامه نشده است، همان‌گونه که ملاصدرا نیز بدان تصریح نمود. پس نباید ارتباطی میان تناسخ و عالم ذرّ برقرار کرد و قول به یکی را مستلزم دیگری دانست.

اشکال پنجم: طبق روایات مشیر به عالم ذرّ، همه فرزندان حضرت آدم علیه السلام ـ هر آن کسی که پا به عرصه وجود خواهد گذاشت  همه در کنار هم در یک رتبه جمع شده و به وجود خداوند اقرار کرده‏اند؛ ولی آیه میثاق، مطلبی مغایر با آن را مطرح می‏کند. در آیه هدف از این پیمان را چنین مطرح می‏نماید که نگویند: «پدران ما باعث شدند ما مشرک بشویم».۱ همین امر دال بر این است که آن‌ها به هنگام اقرار، پدران مشرک داشته‏اند و وجود پدر برای آن‌ها به معنای هم‌رتبه نبودن و یک‌جا جمع نشدن است.۲

پاسخ: این اشکال شاید به مراتب، سست‏تر از سایر اشکالات باشد. در آیه پس از بیان عهد و میثاق گرفتن در روز الست، یکی از حکمت‏های این پیمان گرفتن را نیز چنین مطرح می‏کند که آن‌ها در روز قیامت نگویند پدران ما، باعث شدند ما مشرک بشویم. طبیعتاً این نقل قول و وضعیت، مختص به غیر عالم ذرّ است. یعنی وجود آبا به عنوان آبا، از دنیا به بعد شروع می‏شود و در قیامت هم مصداق دارد که کسی بگوید: «فلانی پدر من است و مرا به کاری وا داشت یا نه». و نمی‏توان از صدق این عنوان در قیامت، چنین برداشت نمود که عنوان

1.. (أَوْ تَقُولُوا إِنَّمَا أَشْرَکَ آبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ وَ کُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ). اعراف: آیۀ ۱۷۳.

2.. طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن: ج۸ ص۳۱۲؛ مرکز المصطفى، ‏العقائد الإسلامية: ج۱ ص۴۵.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26747
صفحه از 435
پرینت  ارسال به