379
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

در عبارت (واسئل القرية)۱ بدون در تقدیر گرفتن «اهل»، جمله صحیح نخواهد بود و همین کلمه نیز مقصود متکلّم است.

در دلالت تنبیه، هرچند معنای مذکور مقصود متکلّم است، ولی بدون آن نیز کلام صحیح است. مثلاً وقتی به کسی که روزه گرفته، می‌گوییم: «امروز روزه‏ای»، در واقع به او اعلام می‏کنیم که از روزه‌دار بودنِ وی باخبریم؛ ولی صحّت کلام بدون این معنا هم با خدشه‏ای رو به رو نیست.

در دلالت اشاره نیز چنین نیست که عرفاً معنای حاضر، مقصود متکلّم به دلالت استعمالی باشد و همچنین بدون آن، معنای جمله با مشکل رو به رو نیست؛ امّا آن معنا جزء لوازم جمله است، ولی نه لازم بیّن بالمعنی الاخص. مثال مشهور این مورد در اصول فقه، این دو آیه است: (وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا).۲ و آیه (وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ کامِلَيْن).۳ از مجموع دو آیه استفاده می‏شود که کم‌ترین زمان حاملگی، شش ماه است.

با توجّه به مقدّمه مذکور باید گفت: هرچند در آیه به دلالت منطوقی، خروج ذرّات از بنی آدم بیان شده است، ولی به دلالت اقتضا، بر خروج ذرّات از حضرت آدم علیه السلام دلالت می‏کند؛ زیرا فرض صحّت خروج ذرّیه بنی آدم از پشت فرزندان آدم فرع بر وجود فرزندان آدم، و وجود فرزندان آدم نیز فرع بر خروج ذرّیه آدم از پشت وی است. پس به دلالت اقتضا این آیه نیز بیان می‏کند که ذرّیه، از خود حضرت آدم گرفته می‏شود و در این صورت، با مفاد روایات همسو و هماهنگ است.۴

1.. یوسف: آیۀ ۸۲ .

2.. احقاف: آیۀ ۱۵.

3.. بقره: آیۀ ۲۳۳.

4.. فخر رازی، تفسير مفاتيح الغيب: ج۱۵ ص۴۰۱؛ مرواريد، تنبيهاتٌ حول المبدأ و المعاد: ص۱۳۴؛ مجلسى، مرآة العقول: ج۷ ص۵۳؛ همو، بحار الأنوار: ج۵ ص۲۷۵؛ هاشمی خويی، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة: ج۲ ص۴۱۵؛ بیابانی اسکویی، توحید و اسماء و صفات: ص۱۱۳؛ طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن: ج۸ ص۳۱۲؛ افضلی، «پاسخ به اشکالات کلامی و فلسفی دربارۀ عالم ذرّ»؛ مرکز مصطفى، ‏العقائد الإسلامية: ج۱ ص۴۷.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
378

اشکال اوّل: طبق آیه میثاق ـ که به صراحت از عالم ذرّ سخن گفته است ـ  خروج ذرّات انسان‏ها، از پشت فرزندان آدم علیه السلام بوده است؛ در حالی که روایات، خروج این ذرّات را از خود حضرت آدم می‌داند. همین امر، حاکی از تعارض و ناهماهنگی میان آیه و روایات ذیل آن‌ها است.۱

پاسخ: با استفاده از چند اصطلاح علم اصول و تطبیق آن بر مطلب حاضر، می‏توان نشان داد که میان مفاد آیه و روایات، هیچ ناهماهنگی وجود ندارد و اتّفاقاً همسو با یک‌دیگرند. گاه دلالت جمله بر معنایی، به واسطه منطوق آن جمله صورت می‏گیرد، مثل گزاره «نماز جمعه واجب است» که وجوب نماز جمعه، منطوق جمله است. و گاه نیز به دلالت مفهومی بر معنا دلالت می‏شود، مثل این جمله که «اگر کسی درس نخواند، نباید از امکانات آموزشی مدرسه استفاده کند» که به دلالت مفهومی می‏رساند هر کسی که درس می‏خواند، مجاز است از امکانات آموزشی استفاده کند.

گاه نیز جمله بر معنایی دلالت دارد که نه دلالت منطوق گزاره است و نه مفهوم آن. به چنین مواردی «دلالت سیاقیه» می‏گویند که خود سه قسم است: دلالت اقتضاء، دلالت تنبیه و دلالت اشاره.۲

در دلالت اقتضاء، معنای مذکور مقصود متکلّم است و علاوه بر آن، صحّت کلام شرعاً یا عرفاً و یا عقلاً متوقّف بر آن معنا است و بدون آن، کلام صحیح نیست. در این‌باره می‌توان به مثال مشهور در علم اصول اشاره کرد که

1.. شيخ طوسى‏، التبيان فی تفسير القرآن: ج۵ ص۲۸؛ سیّد مرتضى‏، أمالی المرتضى: ج۱ ص۲۸؛ فخر رازی، تفسير مفاتيح الغيب: ج۱۵ ص۴۰۱؛ مرواريد، تنبيهاتٌ حول المبدأ و المعاد: ص۱۳۴؛ طحاوى، شرح العقيدة الطحاوية: ص۲۲۴؛ مجلسى، مرآة العقول: ج۷ ص۴۴؛ مجلسى، بحار الأنوار: ج۵ ص۲۷۵؛ هاشمی خويی، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة: ج۲ ص۴۱۵؛ بیابانی اسکویی، توحید و اسماء و صفات: ص۱۱۳؛ طباطبایی، الميزان فى تفسير القرآن: ج۸ ص۳۱۲؛ افضلی، «پاسخ به اشکالات کلامی و فلسفی دربارۀ عالم ذرّ»؛ مرکز مصطفى، ‏العقائد الإسلامية: ج۱ ص۴۵.

2.. مظفّر، اصول الفقه: ج۱ ص۱۳۲.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32143
صفحه از 435
پرینت  ارسال به