311
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

دست آمده نیز از بین برود. و اگر مقصود مطلق ثبوت باشد، این امر، هم در ضمن تقلیدِ منجر به علم و هم در تقلیدِ منتهی به اطمینان به دست می‏آید، همان‌گونه که از استدلال نیز به دست می‏آمد. پس نقض مذکور، منحصر در تقلید نیست و نمی‏تواند علّت ناکارآمدی آن تلقّی شود.۱

دسته سوم: در برخی از ادلّه نقلی، تقلید نکوهش شده است، مثل:

(ما يَعْبُدُونَ إِلاَّ کَما يَعْبُدُ آباؤُهُمْ مِنْ قَبْل).۲

عبادت نمی‌کنند مگر همان‌گونه که پدرانشان پیش‌تر عبادت می‌کردند.

(بَلْ قَالواْ إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وإنَّا عَلَی ءَثارِهِم مُّهتَدونَ).۳

[نه، آنان هیچ دلیلی ندارند] بلکه گفتند: «ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و راه و رسم آنان را دنبال کردیم و ره ‌یافته‌ایم».

طبق این ادلّه، تقلید مذموم است و در ماهیت تقلید نیز فرقی میان دین اسلام و غیر اسلام نیست تا گفته شود: در صورتی که تقلید در امور اعتقادی از سوی فرد یهودی یا مسیحی صورت بگیرد، مذموم و اگر از سوی فرد مسلمان صورت بگیرد، مقبول و ممدوح است.۴

نقد: ادلّه پیش‌گفته در مقام نکوهش مطلق تقلید نیستند؛ بلکه تقلید خاص را نشانه گرفته‌اند. تقلید، گاه ریشه در امور تعصّبی دارد و تقلیدی کورکورانه است، همانند پیروی از پدران و اجداد بی‌آن که آن‌ها به مسئله علم داشته باشند. چنین تقلیدی، نه موافق عقل است و نه موافق نقل. در این آیات، چنین تقلیدی نهی شده است؛ ولی تقلیدی که از تعصّبات تأثیر نپذیرفته باشد، بلکه عالم بودن مجتهد منشأ تقلید از وی باشد، مورد نهی آیات پیش‌گفته نیست.

1.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۱۰۸؛ صدر، الإجتهاد و التقليد: ص۲۱۱.

2.. هود: آیۀ ۱۰۹.

3.. زخرف: آیۀ ۲۲. آیۀ بعد از این آیه نیز مضمونی مشابه، در مذمّت تقلید از پدران گم‌راه دارد.

4.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۱۰۶؛ صدر، الإجتهاد و التقليد: ص۲۱۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
310

شکّی به خود راه ندهی.۱ در واقع، آیه مذکور دستور می‏دهد که پیامبر صلی الله علیه و آلههیچ‌‏گونه تزلزل و تردیدی در اعتقادات نداشته باشد. امّا بر فرض که معنای آیه (أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ) لزوم تحصیل علم به اعتقادات باشد، باز هم منافاتی با تقلید ندارد؛ زیرا چه بسا انسان از تقلید نیز یقین به مسئله پیدا کند و به آن علم داشته باشد.

نیز می‌توان با مماشات، فرض کنیم که تقلید علم‌آور نیست. در این صورت، اگر بنا بر جمود بر لفظ «علم» باشد، باید بر راه دست‌یابی به آن نیز جمود صورت بگیرد. مطابق این آیه، پیامبر صلی الله علیه و آلهاستدلال عقلی بر توحید اقامه نکرده‏اند، بلکه وحی و الهام بر وی صورت گرفته است. پس باید بر همه مسلمانان واجب نمود تا علم را از راه وحی به دست آورند! و روشن است که چنین حکمی باطل است.

دسته دوم: برخی از ادلّه، محلّ استقرار ایمان را قلب معرّفی می‏کند:

الْإِيمَانُ مَا اسْتَقَرَّ فِی الْقَلْب.۲

ایمان، آن چیزی است که در قلب جای بگیرد.

خصوصیت استقرار ایمان در قلب، این است که با علم سازگار است، نه با گمان و ظن. پس در اعتقادات و ایمان به آن‌ها، چاره‏ای جز تحصیل علم و یقین نیست. به همین جهت نمی‏توان در اصول دین، به تقلید تمسّک نمود.۳

نقد: مقصود از استقرار، چه نوع ثبوتی است؟ ثبوت دائمی یا مطلق ثبوت؟ اگر مقصود از استقرار، ثبوت دائمی باشد به‏ گونه‌ای که به هیچ وجه و در هیچ حالتی از بین نرود، چنین امری اگر در قالب تقلید به دست نیاید، ممکن است در ضمن استدلال نیز تحصیل نشود؛ زیرا چه بسا اموری که استدلال بر آن‌ها صورت گرفته، ولی با تشکیک در برخی از مقدّماتش، یقینِ به

1.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۱۰۸.

2.. کلينى، الکافی: ج۲ ص۲۶؛ مجلسى، بحار الأنوار: ج۶۸ ص۲۵۱؛ مجلسی، مرآة العقول: ج۷ ص۱۵۴.

3.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۱۰۷؛ صدر، الإجتهاد و التقليد: ص۲۱۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 32083
صفحه از 435
پرینت  ارسال به