291
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

دلیل دهم: ادلّه بازدارنده از عمل به ظنون. در نصوص شرعی، از پیروی ظنون نهی شده است؛ مثل این آیات:

(إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ).۱

آنان جز از گمان پیروی نمی‌کنند و جز نادرست برآورد نمی‌کنند.

(وَ ما يَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).۲

و بیش‌ترشان فقط تابع گمان‌اند، و گمان از حق بی‌نیاز نکند.

(إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى الْأَنْفُس).۳

تنها پیرو گمان و هوای نفس خویش‌اند.

مصداق بارز نهی در این آیات، پیروی از ظنون اعتقادی است؛ زیرا ظنون فقهی به جهت دلیل خاص، از دایره نهی خارج شده‌اند و اگر بخواهیم معتقد شویم که ظنون اعتقادی نیز از دایره نهی خارج هستند، چیزی در دایره نهی باقی نمی‏ماند و در واقع، این نهی بدون موضوع می‏شود. چنین سخن گفتن، از مولای حکیم قبیح است؛ زیرا تخصیص اکثر و بلکه تخصیص همه افراد لازم می‏آید.۴

نقد: ظن اقسام و افراد مختلفی می‏تواند داشته باشد: ظن در امور اعتقادی با پشتوانه علمی یا فاقد آن، ظن در امور فقهی با پشتوانه علمی یا فاقد آن. هر یک از این ظنون می‏تواند از راه استدلال باشد یا تقلید و یا نقل. اگر ظنّ با پشتوانه علمی (مثل خبر واحد) در امور اعتقادی و فقهی از دایره نهی خارج شود، تخصیص اکثر یا کل لازم نمی‏آید؛ زیرا ظنّ بدون پشتوانه علمی با اقسام

1.. انعام: آیۀ ۱۱۶ و ۱۴۸؛ یونس: آیۀ ۶۶.

2.. یونس: آیۀ ۳۶. و مشابه این تعبیر در آیۀ ۲۸ سورۀ نجم: (إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً).

3.. نجم: ۲۳.

4.. شاطبى‏، الإعتصام:‏ ص۱۸۹؛ سبحانی، رسائل و مقالات: ج۵ ص۲۵۸؛ مکارم، الأمثل فى تفسير کتاب اﷲ المنزل: ج۱۷ ص۲۴۶؛ حسينى تهرانى‏، معادشناسى: ج۵ ص۲۹۱ ـ ۲۹۲؛ حرّ عاملى، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات: ج۱ ص۸۵.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
290

اعتقادات علم لازم است؛ زیرا به اجماع، میان اصل توحید و سایر اصول اعتقادی فرقی وجود ندارد. پس در همه اعتقادات باید به دنبال علم بود. در حالی که ظنون از افاده علم قاصر است.۱ به عبارت دیگر، اصل اوّلی، لزوم دست‌یابی به علم است و اگر در پاره‏ای موارد به ظن اکتفا می‏شود، به جهت ضرورت است، مثل این‌که حکمی برای مجتهد معلوم نباشد و چاره‏ای جز تمسّک به ظنون نباشد.۲

نقد: اوّلاً، آیه مذکور تحصیل علم را بر پیامبر واجب نمی‏کند، بلکه مفاد آیه این است که به وجود خدا و وحدانیت وی یقین داشته باش؛ به‏ گونه‌ای که هیچ شکّی به خود راه ندهی.۳ در واقع، آیه مذکور دستور می‏دهد که هیچ‌‏گونه تزلزل و تردیدی در اعتقادات نداشته باشید. ثانیاً، بحث در این است که آیا ظنون می‏توانند جای‌گزین علم در اعتقادات باشد یا خیر؟ بدیهی است که اصل اوّلی در اعتقادات، لزوم دست‌یابی به علم است. آیه مذکور نیز بر همین اصل اوّلی دلالت دارد، ولی نافی حجّیت ظن در امور اعتقادی نیست؛ زیرا جانشینی ظن در امور اعتقادی، به منزله اصل ثانوی تلقّی می‏شود. آیه مذکور از افاده اصل ثانوی قاصر است؛ به‌ویژه این‌که در ادامه، ادلّه‏ای در اثبات کارآیی ظن اقامه خواهد شد. ثالثاً، به نظر می‏رسد جمله بدان که خداوند یکی است در مقام اخبار یک واقعیت است و در نوع شناخت توحید نیست و در این صورت، آیه ارتباطی به بحث ندارد. رابعاً، بحث توحید از دایره بحث اعتبار ظن خارج است و همه قبول دارند که در توحید یقین لازم است؛ ولی نمی‏توان از این امر نتیجه گرفت که در سایر اصول اعتقادی نیز باید یقین داشت.

1.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۱۰۷؛ بيارجمندى، مدارک العروة: ج۱ ص۱۵۴؛ ابن قيّم، مختصر الصواعق المرسلة على الجهمية المعطلة: ص۱۴۵.

2.. ابن قيّم، مختصر الصواعق المرسلة على الجهمية المعطلة: ص۱۴۵.

3.. کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۱۰۸.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26611
صفحه از 435
پرینت  ارسال به