273
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

المعارف.۱

اهل حل و عقد، اتّفاق دارند بر وجوب [کسب] این معارف.

منظور وی از «این معارف»، همه اصول دین است، نه فقط معرفت الله.

قول دوم: اعتقادات باید از روی علم باشد؛ هرچند این علم، از راه تقلید به دست بیاید.۲

قول سوم: در اعتقادات می‏توان به ظن اعتماد کرد؛ چه ظنِّ برآمده از استدلال و چه از راه تقلید.۳

قول چهارم: در اعتقادات، ظنّ به دست آمده از نظر و استدلال هم کافی است.۴

قول پنجم: ظنّ به دست آمده از خبر واحد نیز کفایت می‏کند.۵

قول ششم: جزم و حتّی ظنّ حاصل از تقلید نیز در اعتقادات کافی است.۶ شیخ انصاری این نظریه را به شیخ طوسی نسبت می‏دهد. انتساب این نظر به شیخ طوسی، با سایر عبارت‏های وی سازگار به نظر نمی‏رسد؛ زیرا ایشان در شروط مستفتی می‏گوید:

مستفتی دو نوع است: گاه از اشخاصی است که می‏تواند، همانند مفتی علم به حادثه پیدا کند. در این صورت، تقلید کردن از شخص دیگر، بر وی جایز نیست. و گاهی از کسانی است که نمی‏تواند در مسائل مذکور

1.. علامه حلّى، الباب الحادی عشر مع شرحيه النافع يوم الحشر: ص۳؛ آمدى، أبکار الأفکار فی اصول الدين: ج۱ ص۱۳۷؛ فاضل مقداد، الإعتماد فی شرح واجب الإعتقاد: ص۲۵؛ شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ص۲۷۲.

2.. شيخ انصارى، الإجتهاد و التقليد: ص۸۶؛ سیّد مجاهد، مفاتيح الاُصول: ص۱۱؛ فيروزآبادى، عناية الاصول: ج۱ ص۲۴۰؛ مرتضوى لنگرودى، الدرّ النضيد فی الاجتهاد و الاحتياط و التقليد: ج۲ ص۴۳۱.

3.. شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ص۲۷۲.

4.. شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ص۲۷۲.

5.. شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ص۲۷۲؛

6.. شيخ طوسى‏، العدّة: ج۲ ص۷۳۱ و ج۱ ص۱۳۲؛ شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ص۲۷۲.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
272

ظاهر عبارت علامه در کتاب باب حادی عشر چنین می‏نمایاند که اجماع، بر وجوب معرفت اصول اعتقادی منعقد شده است، نه صرفاً بر معرفت الله. ایشان در اوّل این کتاب می‏گوید:

أجمع العلماء کافّة على وجوب معرفة اﷲ تعالى و صفاته الثّبوتيّة و السّلبيّة، و ما يصحّ عليه و ما يمتنع عنه، و النّبوّة و الإمامة و المعاد بالدّليل لا بالتّقليد.۱

علما اجماع دارند بر وجوب شناخت خدا و صفات ثبوتی و سلبی او و هر آنچه در حقّ وی ممکن یا ممتنع است، و نیز [شناخت] نبوّت و امامت و معاد، و این شناخت نیز باید از روی دلیل باشد، نه تقلید.

این برداشت، از نحوه چینش عبارت وی به وضوح قابل استفاده است؛ زیرا اگر صرفاً بر وجوب معرفت اﷲ اجماع منعقد شده باشد، از جهت ادبی تعبیر «النبوّة و الامامة و المعاد» از عبارت قبل گسسته و جدا خواهد شد و چنین امری با تکلّف و تأویل مواجه است. پس ظاهراً ادّعای ایشان، وجود اجماع بر تمام اصول دین است. هرچند ممکن است در انعقاد اجماع در غیر معرفت اﷲ تشکیک کرد، ولی امکان تشکیک در انعقاد اجماع نمی‏تواند عبارت علامه را تضییق نماید. به عبارت دیگر، امکان تشکیک در انعقاد اجماع، امری است و تضییق کلام علامه امر دیگر.

می‌توان عبارت فاضل مقداد در شرح همین عبارت علامه را نیز شاهد بر تعمیم ادّعای اجماع دانست. وی می‌نویسد:

اتّفق أهل الحلّ و العقد من أمّة محمّد صلی الله علیه و آله على وجوب هذه

1.. علامه حلّى، الباب الحادی عشر: ص۱.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 25194
صفحه از 435
پرینت  ارسال به