271
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

استناد کرد که سماعة بن مهران از امام کاظم علیه السلام نقل کرده است:

ثمّ قال: «إِذَا جَاءَکُمْ مَا تَعْلَمُونَ فَقُولُوا بِهِ وَ إِنْ جَاءَکُمْ مَا لَا تَعْلَمُونَ فَهَا» وَ أَهْوَى بِيَدِهِ إِلَى فِيه‏.۱

فرمود: «چون مطلبى براى شما پيش آمد كه حكمش را مى‏‌دانيد، بگویيد و اگر چیزی پيش آمد که حکمش را نمى‌دانيد، پس این!» و با دست به دهان خویش اشاره فرمود (يعنى سكوت كنيد يا حكمش را از دهان من بجویيد).

پس در چنین مواردی که علم حاصل نشده است، لازم نیست از ظن پیروی نمود؛۲ ولی در قسم اوّل که تدیّن واجب مطلق است، بحث و اختلاف رخ داده است که در ادامه به این اقوال اشاره می‏شود:

قول اوّل: در اعتقادات، علمِ برآمده از استدلال لازم است. شیخ انصاری این قول را میان دانشمندان اسلامی مشهور می‏داند و از علامه حلّی۳ و عضدی نقل می‏نماید که این دیدگاه در میان مسلمین، اجماعی است. وی در نقد این اجماع می‏فرماید: «این اجماع، در خصوص وجوب معرفت اﷲ منعقد شده است، نه در مطلق اعتقادات».۴

1.. کلينى، الکافی: ج۱ ص۵۷؛ شيخ حرّ عاملى، وسائل الشيعة: ج۲۷ ص۳۸؛ مجلسی، مرآة العقول: ج۱ ص۱۹۶.

2.. شهيد ثانى، المقاصد العلية فی شرح الرسالة الألفية: ص۴۵؛ فيروزآبادى، عناية الاصول: ج۳ ص۳۷۹ ـ ۳۸۰.

3.. ر.ک : علامه حلّى، الباب الحادی عشر: ص۱.

4.. شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ص۲۷۲؛ فاضل مقداد، الإعتماد فی شرح واجب الإعتقاد: ص۴۹؛ شيخ طوسى‏، الإقتصاد فيما يتعلّق بالإعتقاد: ص۲۵؛ سیّد مجاهد، مفاتيح الاُصول: ص۵۸۹؛ شهید اوّل، الألفية فی فقه الصلاة اليومية: ص۳۸؛ محقّق حلّى، نکت النهاية: ج۱ ص۳۸؛ شيخ طوسى‏، الرسائل العشر: ص۱۰۳؛ محقّق کرکی، رسائل: ج۳ ص۱۷۳؛ علامه حلّى، الباب الحادی عشر: ص۱؛ شهيد ثانى، المقاصد العلية فی شرح الرسالة الألفية: ص۳۸؛ کاشف الغطاء، النور الساطع فی الفقه النافع: ج۲ ص۹۱ و ۱۰۰؛ خویی، موسوعة الإمام الخوئی: ج۱ ص۳۴۹؛ همو، التنقيح فی شرح العروة الوثقى: ج۱ ص۴۱۱؛ علامه حلّى، الرسالة السعدية: ج۱ ص۹؛ وحيد بهبهانى، الفوائد الحائرية: ص۴۹۴؛ صدر، سیّد محمّد باقر، الفتاوى الواضحة وفقاً لمذهب أهل البيت علیهم السلام: ص۹۱؛ قاضى عبد الجبّار، شرح الاُصول الخمسة: ص۳۱؛ انصارى قمى‏، الکافی فی التوحيد: مقدّمة فی علم الاصول، حديث الولاية ص۱۵۴؛ حمصى رازى‏، المنقذ من التقليد: ج۱ ص۲۶۳؛ حسن بن زين الدين، معالم الدين: ص۲۴۳.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
270

شناخت، مقدّمه وجوب آن نیست، هرچند مقدّمه واجب است. ولی در پاره‌ای از موارد، تدیّن به امور اعتقادی، واجب مشروط است؛ یعنی شناخت، مقدّمه وجوب آن است نه مقدّمه واجب. در اعتقادات مطلقه که تدیّن به امر اعتقادی مشروط به حصول شناخت نیست و شناخت، مقدّمه واجب است، طبیعتاً بر مکلّف لازم است به دنبال شناخت برود.۱ ولی در اعتقاداتی که واجب مشروط هستند و وجوبشان مقیّد به علم و شناخت شده است، بدیهی است که تا شناختی وجود نداشته باشد، این واجب به فعلیت نمی‏رسد و چون شناخت مقدّمه وجوب آن است، تحصیل شناخت بر مکلّف واجب نیست. بله، اگر در همین قسم از واجبات، خود به خود برای مکلّف شناختی حاصل شد، تدیّن به مفاد آن بر مکلّف لازم است؛ زیرا شرط وجوب آن تحقّق یافته و وجوبش از حالت بالقوّه به فعلیت رسیده است.۲

پس از روشن شدن انواع امور اعتقادی، این سؤال وجود دارد که در اعتقادات، چه میزان از شناخت لازم است؟ آیا در اعتقادات حتماً باید علم و یقین وجود داشته باشد یا می‏توان ظن را نیز جای‌گزین آن نمود؟ اندیشمندان اسلامی در پاسخ به این سؤال، به تفکیک فوق توجّه داشته‏اند. آن‌ها معتقدند در قسم دوم که شناخت و علم مقدّمه وجوب است، بر اساس ادلّه و اخبار فراوان، از گفتار غیر علمی نهی شده است. برای نمونه، می‌توان به حدیثی

1.. علامه حلّى، الباب الحادی عشر مع شرحيه النافع يوم الحشر: ص۶؛ شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ج۱ ص۲۸۱؛ فيروزآبادى، عناية الاصول: ج۳ ص۳۷۸؛ مروّج، منتهى الدراية: ج۵ ص۹۷؛ بروجردى، الحاشية على الکفاية: ج۲ ص۱۹۳؛ حکيم، حقائق الاصول: ج۲ ص۲۱۰؛ آخوند خراسانى، کفاية الاُصول: ص۳۲۹؛ غروى، نهاية الدراية: ج۲ ص۳۶۹.

2.. شهيد ثانى، المقاصد العلية فی شرح الرسالة الألفية: ص۴۵؛ شيخ طوسى، العدّة: ج۱ ص۱۰۰؛ حلّى، ابن ادريس، السرائر الحاوی لتحرير الفتاوى: ج۳ ص۳۹۰؛ شيخ انصارى، فرائد الاُصول: ج۱ ص۲۷۴ ـ ۲۸۰؛ مرتضوى لنگرودى، الدرّ النضيد فی الاجتهاد و الاحتياط و التقليد: ج۲ ص۴۲۷؛ بروجردى، الحاشية على الکفاية: ج۲ ص۱۹۴؛ حکيم، حقائق الاصول: ج۲ ص۲۱۳؛ فيروزآبادى، عناية الاصول: ج۳ ص۳۷۹ ـ ۳۸۰؛ آخوند خراسانى، کفاية الاُصول: ص۳۳۰؛ مروّج، منتهى الدراية: ج۵ ص۱۰۲؛ غروى، نهاية الدراية: ج۲ ص۳۷۷.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26710
صفحه از 435
پرینت  ارسال به