نگهداری صور جزئی اشتغال دارد.۱ امّا در معرفتشناسی، حافظه معنایی اعم از آن دارد و شامل معانی و صور کلّی و حتّی قضایا نیز میشود. حافظه در معرفتشناسی، خزانهای است که معرفتهای انسان ـ اعم از معانی و صور، جزئی و کلّی، مفاهیم و قضایا ـ را حفظ و نگهداری میکند و آنها را نیز به یاد میآورد.۲
قلمرو حافظه
گاه در مقام بیان ادراکات مخزون در حافظه، میگویند: معرفتهایی نسبت به امور گذشته در حافظه نگهداری میشود که حافظه از این امور پشتیبانی میکند. حافظه زمانی از امور مربوط به گذشته پشتیبانی میکند که ارتباط علّی با آن نیز داشته باشد. برای توضیح، مثالی میزنیم. گاه سؤال میشود: «چرا باور داری که در تابستان سال گذشته مسافرت کردهای؟». فاعل شناسا نیز در جواب میگوید: «چون چنین به یاد میآورم» و یا «چون چنین در حافظهام مانده است». در این صورت، حافظه از معرفت و باور مذکور پشتیبانی میکند. پس حافظه میتواند از امر متعلّق به گذشته، پشتیبانی کند؛ در صورتی که خود حادثه گذشته، سبب ثبت آن در حافظه باشد.۳
دایره معرفتهای مخزون در حافظه، محدود به امور گذشته نیست و بسیار وسیعتر از آن است. هرچند زمان یادگیری و ثبت آنها در گذشته صورت گرفته باشد، ولی متعلّق آنها اموری هستند که حتّی در حال و یا آینده نیز مصداق دارند. به همین جهت، به معرفتهای مخزون در حافظه به نحو اجمال اشاره
1.. حسینزاده، کاوشی در ژرفای معرفتشناسی (۲) منابع معرفت: ص۶۸ و ۹۳؛ ملا صدرا، الحکمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة: ج۸ ص۲۱۱ ـ ۲۲۱؛ خواجه نصير، شرح الاشارات و التنبيهات: ج۲ ص۳۳۴ ـ ۳۴۶.
2.. حسینزاده، کاوشی در ژرفای معرفتشناسی (۲) منابع معرفت: ص۹۳ ـ ۹۴؛ شمس، آشنایی با معرفتشناسی: ص۱۵۷ ـ ۱۵۹.
3.. شمس، آشنایی با معرفتشناسی: ص۱۵۹ ـ ۱۶۳؛ حسینزاده، کاوشی در ژرفای معرفتشناسی (۲) منابع معرفت: ص۹۵.