233
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

فصل سوم: روش نقلی در استنباط کلامی

گفتار اوّل: حجّیت ادلّه نقلی در اعتقادات

برای استفاده از متون دینی و استناد معرفت به این متون، چاره‏ای جز اثبات معرفت‌زایی این متون نیست. اگر متن دینی ارزش معرفت‌شناختی نداشته باشد و صرفاً در صدد تحریک احساسات باشد یا کارکردهای دیگر غیر معرفتی داشته باشد، چگونه می‏تواند مولّد معرفت در انسان و یا توجیه‌گر معرفت‏های بشر باشد؟ استنباط آموزه‏های مختلف دینی از ادلّه وحیانی، مرهون اثبات معرفت‌بخشی آن است.

در تحقیقات مختلف، به وفور به این امر پرداخته شده است و مباحثی همچون «زبان دین» و «تجربه دینی»، ناظر به معناداری و عدم معناداری گزاره‏های وحیانی است. در این تحقیقات که گاه به صورت کتاب و گاه به صورت مقاله منتشر می‌شود، سعی بر تبیین دیدگاه‌های مختلف درباره معناداری یا عدم معناداری گزاره‏های دینی است. در مقام تبیین نیز به طور طبیعی برای اثبات یک نظریه، به نقد لوازم و ادلّه طرف مقابل نیز روی آورده می‏شود. شاید یکی از نقائص این تحقیقات، بی‌توجّهی به برخی از منابع مرتبط با گزاره‏های وحیانی است. در تحقیقات صورت گرفته، صرفاً به تأثیر وحی و


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
232

شیعه امامیه که به صورت یک مذهب در سرتاسر جهان منتشر است، در عین این‌که دروغ‌گویی را نیز حرام می‏داند و به حکم آن ملتفت است و شاید هم در پاره‏ای مسائل اختلافاتی هم داشته باشند، همگی این آموزه و مستند آن ـ یعنی روایات ـ را به صورت متواتر نقل می‏کنند. در این صورت، نقل آن‌ها از دو حال خالی نیست: یا آن‌ها در نقل خود راست‌گو هستند، که در این صورت، آموزه مهدویت ثابت می‏شود و یا در نقل خود دروغ می‏گویند، که این فرض نیز ممکن نیست؛ زیرا اگر چنین فرضی برای شیعه ممکن باشد، در حقّ سایر مسلمین هم همین امر صادق است و به هیچ خبر متواتر آن‌ها نمی‏توان اعتماد نمود و حتّی به هیچ طریقی نخواهیم توانست معجزه پیامبر را نیز ثابت کنیم. حتّی همین امر در سایر ادیان و فرق هم جاری است و به هیچ خبر آن‌ها نباید اعتماد کرد در این صورت، تمام پایه‏های ادیان متزلزل خواهد شد.۱

شیخ مفید با این استدلال، در صدد است ثابت کند که اعتقادورزی طبق یک خبر متواتر، امری است که با هیچ مانع عقلی و عقلایی روبه رو نیست؛ چون پذیرش خبر متواتر و عمل کردن به آن، از سیره عقلا محسوب می‏شود از این رو، نباید گروهی را به جهت همین اعتقاد بازخواست نمود و ادلّه آن‌ها را ناکافی دانست.

1.. شيخ مفيد، رسائل فی الغيبة: ج۲ ص۱۱ ـ ۱۲.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26445
صفحه از 435
پرینت  ارسال به