این استدلال، به راحتی میتوان از مفاد آیه دفاع کرد و مضمون آن را قابل پذیرش برای مردم نمود؛ زیرا مقتضای آیه، نصّ مذکور در مقام مدح است و خداوند را میستاید که به چشم دیده نمیشود. پس نباید دیده شدن در هیچ زمانی ـ حتّی در یک زمان کوتاه به وی راه یابد. این، امری است که نیاز به استدلال هم ندارد. لذا قضیه دیده نشدن خداوند، یک قضیه سالبه دائمی و همیشگی است.۱
۲ ـ ۴ ـ ۲. افضلیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از ابراهیم علیه السلام
طبق نصوص دینی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از سایر انبیا افضل است. مطابق روایتی که مناظره میان پیامبر صلی الله علیه و آله و چهل تن از یهودیان را به تصویر کشیده است، آن حضرت از سایر انبیا افضل و برتر است. در بخشی از این روایت، چنین آمده است:
قَالُوا: «إِبْرَاهِيمُ خَيْرٌ مِنْکَ». قَالَ: «وَ لِمَ ذَاکَ؟». قَالُوا: «لِأَنَّ اﷲ اتَّخَذَهُ خَلِيلًا». قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: «إِنْ کَانَ إِبْرَاهِيمُ خَلِيلَهُ فَأَنَا حَبِيبُهُ مُحَمَّدٌ». قَالُوا: «وَ لِمَ سُمِّيتَ مُحَمَّداً؟». قَالَ: «سَمَّانِيَ اﷲ مُحَمَّداً وَ شَقَّ اسْمِی مِنِ اسْمِهِ. هُوَ الْمَحْمُودُ وَ أَنَا مُحَمَّدٌ وَ أُمَّتِيَ الْحَامِدُونَ عَلَى کُلِّ حَالٍ». فَقَالَتِ الْيَهُودُ: «صَدَقْتَ يَا مُحَمَّدُ! هَذَا خَيْرٌ مِنْ ذَلِکَ». قَالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: «هَذِهِ أَرْبَعَةٌ».۲
یهودیان گفتند: «ابراهیم [علیه السلام] از تو برتر است». پیامبر صلی الله علیه و آله پرسید: «چرا؟». گفتند: «زیرا خداوند او را خلیل خود گرفت». پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «اگر ابراهیم خلیل او است، من حبیبش محمّدم». پرسیدند: «چرا محمّد نامیده شدی؟». فرمود: «خداوند مرا محمّد نامید و اسم مرا از اسم خودش بر گرفت. او محمود (ستایششده) است و من محمّد