219
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

و [به یاد آور] هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم، ذرّيّه آنان را بر گرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم؟ گفتند: «چرا، گواهى داديم». تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين [امر] غافل بوديم.

نشئه‌ای که این میثاق در آن گرفته شده، در لسان منابع دینی، معروف به «عالم الست» یا «عالم ذرّ» است. ظاهر برخی از نصوص مثل آیه میثاق، این است که خداوند تک تک ذرّیه آدم علیه السلام را حاضر نموده و معرفت خود را به آن‌ها نمایانده و سپس، از همه، پیمان به ربوبیت خود گرفته است و همگی نیز اعتراف به ربوبیت الهی نموده‏اند.

برخی از دانشمندان معتقدند که مقصود خداوند نیز همین ظاهر است؛ یعنی عالمی قبل از دنیا وجود داشته و انسان‌ها همگی در آن عالم با وجود ذرّی خود حاضر بودند و معرفت فطری بدان‌ها القا شده است. در نتیجه، در فطرت آن‌ها خداشناسی نهاده شده است. در مقابل، برخی از علما نیز معتقدند نباید به ظاهر این آیه اخذ کرد؛ چون مستلزم تناسخ است.

شیخ مفید با بهره گرفتن از عقل و استدلال‏های عقلی، در صدد است تا تأویل مناسبی را برای آیه مذکور ارائه دهد. وی معتقد است که این آیه در معنای حقیقی به کار نرفته است، بلکه به صورت مجازی استعمال شده و مقصود این است که خداوند از هر مکلّفی که از نسل آدم علیه السلام است، پیمان به ربوبیت خود گرفته است؛ بدین سان که عقلش را کامل نموده و با توجّه دادن به صنع و افعالش نیز آن‌ها را راه‌نمایی به خود نموده است. خداوند با اکمال عقل و این راه‌نمایی، به تک تک افراد بشر فهمانده است که این جهان، خدا و خالقی دارد. همین امر نیز خود، شاهد بر آن‌ است که خداوند پروردگارشان است. به اعتقاد وی، منظور از (قالوا بلی) نیز این است که بشر از پذیرش تلازم میان آثار خلقت و دلایل حدوث عالم و دلایل عقلی با اثبات صانع، ممانعت نکرده و


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
218

واقع شده است. آیا منظور از رؤیت، همین معنای ظاهری و عرفی آن است و یا معنای مجازی آن مدّ نظر است؟

شیخ مفید از جمله کسانی است که رؤیتِ مطرح در این روایات را به معنای عرفی آن حمل نمی‏کند و معتقد است روایات دال بر این‌که محتضر حضرت رسول صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام را می‏بیند، اجماعی است و هیچ اختلافی هم در آن وجود ندارد؛ منتها باید مقصود از رؤیت را علم به ثمره و نتیجه ولایت و یا شک در ولایت و دشمنی ورزیدن و یا کوتاهی در شناخت آن‌ها دانست. یعنی اگر کسی ولایت ائمّه علیهم السلام را پذیرفت، به هنگام مرگ متنعّم خواهد شد. این امر، ثمره و نتیجه پذیرش ولایت آن‌ها است که در آخرین لحظات عمرش این نتیجه را دریافت می‏کند و در مقابل نیز اگر کسی در ولایت آن‌ها شک کند و یا دست به دشمنی با آن‌ها بزند و یا در شناخت حقوق آن‌ها کوتاهی کند، به هنگام مرگ در حسرت خواهد بود که چرا ولایت آن‌ها را نپذیرفته است و نتیجه عمل خود را مشاهده خواهد کرد که نوعی عذاب برای وی محسوب می‏شود.۱

۲ ـ ۲ ـ ۳. عالم ذرّ

از جمله مسائلی که قرآن بدان اشاره کرده است، مبحث پیمان گرفتن خداوند از تک تک بندگان است. این مطلب صریح‌تر از هر آیه دیگری، در آیه میثاق مطرح شده است:

(وَ إِذْ أَخَذَ رَبَّکَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ).۲

1.. شيخ مفيد، أوائل المقالات: ص۷۳ ـ ۷۴.

2.. اعراف: آیۀ ۱۷۲.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26605
صفحه از 435
پرینت  ارسال به