۱ ـ ۱ ـ ۱. بداء
مرحوم علامه مجلسی با استفاده از ظهور الفاظ برخی از آیات، آموزه بداء را استنباط میکند، مثل آیه:
(يَمْحُوا اﷲ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَه أُمُّ الْکِتابِ).۱
خدا آنچه را بخواهد، محو يا اثبات مىكند و اصل كتاب نزد او است.
ایشان با توجّه به اصل احترازی بودن قیود، معتقد است عبارت (يَمْحُوا اﷲ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ) اشاره به علم فعلی و قابل تغییر خداوند دارد و (عِنْدَه أُمُّ الْکِتابِ) نیز به علم ذاتی خداوند اشاره دارد. وی معتقد است که خداوند دو لوح دارد: یکی «لوح محفوظ» که مطابق با علم ثابت و غیر قابل تغییر خداوند است؛ یعنی لوحی که مطابق با علم ذاتی وی است. و دیگری «لوح محو و اثبات» که مطابق با علم فعلی خداوند است.
مطابق آیه (يَمْحُوا اﷲ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَه ام الْکِتابِ) خداوند میتواند برخی از مقدّرات خود را محو و جایگزین نماید. محو کردن، زمانی معنا دارد که قبلاً چیزی وجود داشته باشد و اکنون بخواهد آن را از بین ببرد و چیز دیگری جایگزین آن کند. اگر بداء مقبول و معقول نباشد، چنین تغییری چگونه میتواند معنادار باشد؟ زیرا همانگونه که در ذات خداوند تغییری معقول نیست، در علم ذاتی وی نیز چنین تغییری معنا ندارد. پس آشکار میشود که این آیه ناظر به علم ذاتی و لوح محفوظ نیست و باید برای خداوند علم دیگری تصوّر کرد که با توجّه به آن، محو و اثبات رخ دهد و نباید از امور ذاتی و علم ذاتی باشد تا محذور تغییر در ذات رخ ندهد. چنین علمی، در شمار فعل و علم فعلی وی است.۲
با دقّت در تقریب استدلال علامه مجلسی معلوم میشود که نقل، به