191
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

از مدّتی از فسق و گناه خود توبه خواهد کرد، آیا خداوند می‏تواند این فرد را قبل از فرصت دادن برای برگشت از کفر و یا توبه از فسقش، از دنیا ببرد یا باید به وی عمر دهد تا از کفر یا فسقش بر گردد؟ شیخ مفید معتقد است خداوند نباید فاسقی را که توبه خود را نقض نکرده و کافری را که به کفرش رجوع نکرده، بدون مهلت دادن برای جبران خطاهاش از دنیا ببرد؛ ولی اگر مهلت داده و او دو باره به فسق و یا کفر خود رجوع کرده باشد، لازم نیست خداوند به وی مهلتِ دو باره بدهد؛ زیرا اگر حکمت، چنین امری را بر خداوند لازم نماید، حکمتش به عبث تبدیل خواهد شد و تکلیف نیز هیچ اجری نخواهد داشت.۱

گفتار سوم: کاربست عقل استنباطی در روش نقلی علم کلام

علم، زمانی شکل می‏گیرد که مجموعه‏ای از مسائل مختلف با توجّه به موضوع و یا هدف مشترک، در کنار یک‌دیگر قرار بگیرند. استنباط و اثبات مسائل هر علمی، در همان علم و با توجّه به منابع معرفتی آن صورت می‏گیرد. بدیهی است که با توجّه به نوع مسائل و موضوعات آن‌ها، روش آن علم نیز از سایر علوم متفاوت خواهد شد. مثلاً وقتی موضوع علمی، حسّی باشد، روش تجربی از مؤثّرترین روش‌ها است و اگر موضوع یک علم، غیر حسّی باشد، تجربه کارآیی خاصّی در آن علم نخواهد داشت. موضوعات علم کلام نیز معمولاً از امور غیر حسّی‌اند. لذا تجربه محض، کارآیی چندانی در کلام ندارد، بلکه در برخی از مسائل مثل توحید و اصل نبوّت، باید از روش عقلی تبعیت کرد و در پاره‏ای مسائل مثل جزئیات معاد نیز باید روش نقلی را در پیش گرفت. در عدّه‏ای از مسائل مثل اصل معاد و امکان وجود عالمی پس از مرگ نیز می‏توان از هر دو روش بهره گرفت. به همین دلیل، باید علم کلام را از جمله علوم چند روشی تلقّی نمود.

1.. شيخ مفيد، أوائل المقالات: ص۱۰۹.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
190

از جمله استدلال‏های امامیه بر وجوب امامت، قاعده لطف است. وجود امام معصومی که ریاست عامّه بر مردم داشته باشد و مردم را به اطاعت اوامر و نواهی الهی تحریک کند و آن‌ها را از مخالفت با دستور خداوند نهی کند، خود، مایه اصلاح جامعه و قرار گرفتن در مسیر هدایت است. با وجود چنین امامی، مردم به پذیرش و اطاعت فرمان‌های الهی راغب‌تر خواهند بود و از مخالفت با امر و نهی الهی نیز بر حذر خواهند شد. چنین امری، مصداق لطف است. از سوی دیگر، عصمت نیز امری مخفی و پنهان است و غیر از خداوند، کسی از ذات بندگان آگاهی ندارد. پس این لطف بر خداوند واجب می‏شود که شخص معصوم را به عنوان امام معرّفی کند تا نقض غرض رخ ندهد.۱

به عبارت دیگر، تفسیر نمودن قرآن کریم و تشریح مقاصد و اهداف آن، کشف نمودن اسرار و رموزش، تبیین حکم موضوعاتی که برای مردم پیش می‏آید، برطرف نمودن شبهات و تشکیکات وارد بر مردم، محافظت نمودن دین از تحریف و تدلیس، و پایش اصول و فروع دین، از اموری هستند که نیاز به متولّی دارند و کسی باید عهده‌دار آن‌ها باشد. با سپردن این امور به دست فرد معصوم، مردم به صلاح و رستگاری نزدیک‌تر خواهند شد و از معاصی نیز به دور. چنین امری، لطف است و بر خداوند نصب فردی که توان انجام این امور را داشته باشد، واجب است.۲

۵ ـ ۳. فرصت دادن به فرد توبه‌کار برای جبران

در علم کلام، این بحث مطرح است که اگر خداوند علم داشته باشد که کافری بعد از مدّتی مؤمن خواهد شد و از کفرش بر خواهد گشت و یا فرد فاسقی بعد

1.. شهيد ثانى، حقائق الإيمان مع رسالتی الإقتصاد و العدالة: ص۱۵۳ ـ ۱۵۴؛ شيخ مفيد، النکت الإعتقادية: ص۳۹؛ مظفّر، دلائل الصدق‏: ص۳۶؛ سبزوارى، الخلاصة فی علم الکلام‏: ص۳۵۹؛ شيخ طوسى‏، تلخيص الشافی: ج۱ ص۶۵ ـ ۶۸.

2.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۴ ص۲۶.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26422
صفحه از 435
پرینت  ارسال به