183
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

عدّه‏ای نیز آن را شرعی و عقلی قلمداد کرده‏اند. آن دسته از اندیشمندانی که ملاک را شرعی و عقلی قلمداد می‏کنند، به حسن و قبح عقلی استدلال کرده‌اند. به اعتقاد آن‌ها، عقل حکم می‏کند که اگر خداوند انتصاف نکند و حقّ مظلوم را از ظالم نگیرد، حقّ مظلوم را ضایع نموده است؛ زیرا این خداوند است که به ظالم قدرت و تمکّن داده است و در عین این‌که می‏توانست با اعمال قدرت خود راه ظلم ظالم را بگیرد، چنین کاری نکرده است. پس اگر حقّ مظلوم را از ظالم نگیرد، حقّ مظلوم را ضایع کرده است و چنین امری قبیح است و خداوند نیز مرتکب قبیح نمی‏شود.۱

در مورد ظلم‏هایی که حیوانات به یکدیگر می‌کنند نیز مشابه همین بحث مطرح می‏شود. شیخ مفید معتقد است که مطابق جود خداوند، بر وی واجب است به درد و رنج‏های حیوانات در دنیا عوض دهد؛ زیرا خداوند حیوانات را برای بهره‌مندی از سود خلق کرده است و اگر در مقابل درد و رنج، سودی و بهره‏ای گیرشان نیاید، انگار آن‌ها برای زیان دیدن خلق شده‏اند و خداوند از چنین کاری منزّه و پیراسته است؛ زیرا چنین کاری صرفاً از فرد ظالم و سفیه سر می‏زند، نه از خداوند عالم و کریم و حکیم.۲

۲. قاعده دفع ضرر محتمل

یکی از قواعدی که برخی از مسائل بنیادین و پایه‏ای علم کلام، بر اساس آن کشف و استنباط شده، قاعده «دفع ضرر محتمل» است. مطابق این قاعده، عقل عملی حکم می‏کند که بر انسان لازم است ضرر احتمالی را مرتفع سازد و به‏ گونه‌ای رفتار کند که متضرّر نشود. این قاعده، از ارکان اثبات توحید است، به‏ گونه‌ای که اگر کسی به این قاعده و حکم عقل اعتنا نکند و دست به انکار آن بزند، نمی‏تواند شریعت را اثبات نماید و حتّی نظام اعتقادی شکل نخواهد گرفت. در ادامه، به دو نمونه از کاربرد این قاعده در علم کلام اشاره می‏شود.

1.. علامه حلّى، کشف المراد: ص۱۳۱ ـ ۱۳۲.

2.. شيخ مفيد، أوائل المقالات: ص۱۱۰.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
182

عقلی، قابل استنباط است. مردم زمانی به سخنان مدّعی نبوّت گوش می‏دهند که در حقّ وی دروغ و ارتکاب معصیت را جایز ندانند؛ ولی اگر از وی دروغ‌گویی و یا ارتکاب گناهان مختلف را مشاهده نمایند، به هیچ وجه به سخنان و اوامر و نواهی او گوش نخواهند داد و در نتیجه، به صلاح و رستگاری نیز نخواهند رسید. پس به کمال رسیدن و رستگار شدن بندگان، در گرو آن است که خداوند فردی را به پیامبری برگزیند که هیچ ‏گونه احتمال دروغ‌گویی و یا معصیت، در حقّ وی ممکن نباشد. به همین جهت است که امامیه بر عصمت پیامبران تأکید فراوان دارد؛ زیرا با معصوم نبودن فرد نبی، هدف از بعث و ارسال رسولان نقض خواهد شد؛ امری که هیچ‌گاه از خداوند حکیم صادر نخواهد شد.۱

۱ ـ ۱۰. عذاب اطفال

حشویه معتقدند که خداوند، فرزندان مشرکان و کافران را عذاب می‏کند. اشاعره نیز چنین امری را جایز می‏دانند. ولی عدلیه بر خلاف آن‌ها معتقد است که خداوند غیر مکلّفین را عذاب نمی‏کند. اطفال نیز مکلّف نیستند و به همین جهت عذاب نخواهند داشت. عدلیه برای دفاع از این اعتقاد، از حکم و ادراک عقل عملی کمک می‏گیرد. عقل عملی حکم می‏کند که چنین عذاب کردنی قبیح است و فعل قبیح از خداوند متعال سر نمی‏زند.۲

۱ ـ ۱۱. وجوب انتصاف

متکلّمین اسلامی جملگی معتقدند که بر خداوند تعالی واجب است که حقّ مظلوم را از ظالم بگیرد و در مقابلِ ظلمی که ظالم به مظلوم نموده است، برخی از منفعت‏های ظالم را به مظلوم بدهد. متکلّمین در عین این وحدت نظر، در ملاک حکم مذکور با یک‌دیگر اختلاف دارند. برخی، ملاک آن را شرعی می‏دانند و

1.. سبحانی، الإلهيات على هدى الکتاب و السنّة و العقل: ج۳ ص۱۶۷ ـ ۱۷۱.

2.. علامه حلّى، کشف المراد: ص۹۴.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26350
صفحه از 435
پرینت  ارسال به