157
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

برتری یافت، قطعاً چنین حالتی به علّتی مستند است و نمی‏تواند بدون علّت باشد؛ زیرا چنین امری به معنای ترجیح بلا مرجّح است. در ادامه به نمونه‏هایی از کاربست اصل مذکور در علم کلام اشاره خواهد شد.

۳ ـ ۲ ـ ۱. عمومیت قدرت خداوند

در این‌که آیا قدرت خداوند شامل همه ممکنات می‏شود یا مختصّ برخی از آن‌ها است، اختلافی میان متکلّمین به چشم می‏خورد. برخی از آن‌ها معتقدند که قدرت خداوند، شامل مقدورات بندگان نیست و یا خداوند بر قبیح قدرت ندارد و یا محدودیت‏هایی مشابه آن. در مقابل، بسیاری از متکلّمان مخصوصاً متکلّمان امامیه، معتقدند که قدرت خداوند نسبت به همه ممکنات عمومیت دارد و هیچ محدودیتی از ناحیه قدرت نیست. آن‌ها برای اثبات این مدّعا، از براهینی استفاده کرده‏اند که یکی از آن‌ها مبتنی بر استحاله ترجیح بلا مرجّح است. نسبت خداوند به جمیع مقدورات یکسان است؛ زیرا خداوند مجرّد از مادّه است. نسبت مقدورات به خداوند نیز از جهت نیازمندی، یکسان است؛ زیرا همگی ممکن‌الوجود هستند و این علّت در همه یکسان وجود دارد. پس اختصاص یافتن قدرت خداوند به برخی از این مقدورات و شامل نشدنش نسبت به سایرین، ترجیح بلا مرجّح است. ترجیح بلا مرجّح نیز قبیح است. پس قدرت خداوند به همه مقدورات و ممکنات، به نحو واحد است.۱

مشابه همین استدلال را می‏توان درباره عمومیت علم خداوند نسبت به جمیع ممکنات نیز اقامه نمود.۲

۳ ـ ۲ ـ ۲. اراده تکوینی

اراده گاه به فعل خودِ مرید تعلّق می‏گیرد که از آن به «اراده تکوینی» یاد

1.. شيخ مفيد، النکت الإعتقادية: ص۲۳.

2.. شيخ مفيد، النکت الإعتقادية: ص۲۴.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
156

۳ ـ ۱ ـ ۲. عصمت امام

در این‌که امام باید معصوم باشد یا خیر، نزاعی میان متکلّمین اسلامی وجود دارد. شیعه معتقد است که امام باید معصوم باشد، همان‌گونه که پیامبران معصوم هستند. یکی از استدلال‏های شیعه برای اثبات عصمت امام، بر اساس بطلان تسلسل است. اگر امام معصوم نباشد و خطا نمودن برای وی ممکن باشد، باید امام دیگری باشد که خطای وی را تصحیح نماید. آن امام دوم نیز نیازمند به امام دیگری است که خطای وی را تصحیح نماید و این سلسله یا تا بی‌نهایت ادامه خواهد داشت که امری محال است و یا باید به امامی ختم شود که معصوم است.۱

۳ ـ ۱ ـ ۳. عدم حدوث اراده

متکلّمین اسلامی در قِدَم یا حدوث اراده الهی، بحث و مناقشات فراوانی با یکدیگر دارند و هر یک سعی می‏کنند استدلالی برای اثبات مدّعای خود بیاورند. برخی از طرفداران قدم اراده الهی، معتقدند که اگر اراده الهی حادث باشد، خودش نیازمند به یک محدث و به وجود آورنده است و مطابق مبنا، هر چیزی که محدث است، باید در احداث و تحقّقش اراده‏ای در کار باشد. پس اگر اراده الهی حادث باشد، در تحقّقش نیازمند به اراده دیگری خواهد شد و این سلسله تا بی‌نهایت ادامه خواهد داشت؛ امری که باطل است. پس نمی‏توان حدوث اراده الهی را پذیرفت.۲

۳ ـ ۲. استحاله ترجیح بلا مرجّح

یکی از اصولی که متکلّمین در استنباط آموزه‏های اعتقادی بدان تمسّک کرده‏اند، استحاله ترجیح بلا مرجّح است. اگر امری حالت امکانی داشت و طرفین آن در حدّ یکسانی از اولویت بودند و سپس یکی از این طرفین بر دیگری

1.. شيخ مفيد، النکت الإعتقادية: ص۴۰.

2.. فخر رازی، چهارده رساله‏: ص۶۲.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26676
صفحه از 435
پرینت  ارسال به