155
روش‌شناسی استنباط در علم کلام

نسبت به پسرش است. همان‌گونه که اگر ظلمی به فرزند صورت بگیرد، بر پدرش لازم است که از ظالم انتقام بگیرد، بر خداوند نیز که تدبیرگر امور بندگان خویش است، لازم است از ظالم انتقام بگیرد.۱

۳. قواعد بدیهی عقلی

متکلّم گاه در کشف و استنباط گزاره‏های کلامی، به برخی از قواعد مسلّم و بدیهی عقلی تکیه می‏کند و با توجّه به آن‌ها گزاره‏های مختلف کلامی را استخراج می‏نماید. بدون توجّه به این قواعد، عملیات استنباط گزاره‏های مختلف کلامی، با مشکلات جدّی مواجه خواهد شد.

۳ ـ ۱. استحاله دور و تسلسل

یکی از مبانی مباحث استدلالی، بطلان دور و تسلسل است. به ادلّه فراوانی، دور و تسلسل باطل است. از این دو مبنا، در استدلال‏های موجود در کتاب‌های کلامی، به وفور استفاده شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‏شود.

۳ ـ ۱ـ ۱. مراجعه به متون وحیانی در اثبات توحید

یکی از مباحث ریشه‏ای علم کلام، بررسی امکان مراجعه به متون وحیانی در اثبات اصل توحید است؛ امری که بسیاری از نظریه‌پردازان اسلامی، آن را محال می‏دانند. آن‌ها معتقدند که مراجعه به متون وحیانی در اثبات اصل توحید و وجود خداوند، با مشکل دور همراه است؛ زیرا زمانی می‏توان از متون وحیانی و گفتار پیامبران استفاده نمود که صدق و راستیِ گفتار وی معلوم باشد. صدق و راستیِ گفتار وی نیز بعد از اثبات اصل وجود خدا و صفت علم و حکمت وی و اعطای معجزه به دست وی معلوم خواهد شد. به همین جهت است که تمسّک به قول و گفتار پیامبر در اثبات اصل وجود خدا، مستلزم دور است.۲

1.. علامه حلّى، کشف المراد: ص۱۲۹.

2.. فخر رازی، چهارده رساله‏: ص۵۴ ـ ۵۵.


روش‌شناسی استنباط در علم کلام
154

لطف، به معنای عملی است که با وجود آن، مکلّف به انجام اوامر و نواهی تمایل بیش‌تری پیدا می‏کند تا عصیان آن‌ها. البتّه این عمل موجب سلب اختیار از مکلّف نیز نمی‏شود.

عدلیه معتقدند که لطف، بر خداوند واجب است و عقل کشف می‏کند که خداوند چنین فعلی را انجام می‏دهد؛ ولی اشاعره معتقدند چنین فعلی بر خداوند لازم نیست. یکی از استدلال‏های عدلیه، بر اساس قیاس غایب بر شاهد است.

به اعتقاد عدلیه، لطف موجب تحصیل غرض است و به همین جهت، عقل حکم می‏کند که خداوند لطف را انجام خواهد داد. برای تبیین این ملازمه، از قاعده مذکور استفاده می‏شود که اگر کسی عدّه‏ای را مثلاً برای شام دعوت کند و بداند که مهمانش صرفاً در صورتی دعوت وی را اجابت خواهد کرد که مثلاً به صورت حضوری از وی دعوت کند نه تلفنی و یا با واسطه، و با این حال، تلفنی وی را دعوت کند، عقلا می‏گویند: وی نقض غرض کرده است.۱

۲ ـ‌ ۱۰. انتصاف

در کتب کلامی، بحثی با عنوان لزوم انتقام گرفتن خداوند از ظالم مطرح شده است. اگر کسی در حقّ دیگری ظلم کند، آیا بر خداوند لازم است انتقام مظلوم را از ظالم بگیرد یا خیر؟ عدلیه معتقد به لزوم انتقام‌گیری هستند و استدلال‏های عقلی و نقلی نیز اقامه می‏کنند. یکی از استدلال‏های عدلیه، بر اساس همین قاعده صورت گرفته است و علامه حلّی نیز به چنین بهره‌گیری در استدلال به صورت واضح تصریح می‏نماید.

در استدلال برای وجوب انتصاف، چنین تقریر می‏شود که خداوند تدبیرکننده امور بندگان است. پس حیثیت و شأن وی، همانند شأن یک پدر

1.. علامه حلّى، کشف المراد: ص۱۰۹ ـ ۱۱۰.

  • نام منبع :
    روش‌شناسی استنباط در علم کلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی نصرتیان اهور
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 26403
صفحه از 435
پرینت  ارسال به