فصل دوم: روش عقلی در استنباط کلامی
گفتار اوّل: کاربست عقل نظری در استنباط آموزههای کلامی
کشف و استنباط گزارههای اعتقادی، همانند سایر گزارهها، در گرو توجّه به منابع و روشهای دستیابی به آن است. صحّت و درستیِ هر استنباطی، به صحّت و درستی منابع معرفتبخش و روش آن استنباط بستگی دارد. رخ دادن خطا در هر یک از منابع یا روش، موجب بروز اشتباه و پدید آمدن خلل در فرآیند استنباط خواهد شد. به همین جهت بحث، از امکان معرفتبخش بودن منابع خاصّ استنباط کلامی و روش دستیابی به گزارههای کلامی، امری گریزناپذیر است.
گزارههای به دست آمده در علم کلام، همگی از یک سنخ نیستند. برخی از آنها جز از طریق عقل، قابل وصول نیست. برخی دیگر صرفاً با توجّه به منبع وحیانی، قابل دستیابی هستند وگونهای دیگر از مسائل کلامی با هر دو منبع عقل و وحی، قابل کشف و اثباتاند. به عبارت دیگر، در استنباط مسائل کلامی، منبع و روش منحصر در عقل یا نقل نیست، بلکه بستگی به خصوصیت مسئله دارد. در برخی مسائل (مثل اصل اثبات خدا) صرفاً عقل منبع استنباط است؛ زیرا حجّیت نقل، متأخّر از این اصل است و نمیتوان با نقل به اثبات توحید پرداخت. برخی دیگر از مسائل (مثل جزئیات معاد)