یهودیان گفتند: نه! حضرت صلی الله علیه و آله پس از چند مثال دیگر فرمودند: «همچنین است که خدا شما را در زمانی به چیزی فرا میخواند، به جهت مصلحتی که در آن است و در زمانی دیگر به چیز دیگری امر میکند، به جهت مصلحت دیگری که در آن چیز میداند، اگر شما از هر دو اطاعت نمودید مستحق ثواب خواهید بود».۱
۱۱. پاسخ به شبهه با نشان دادن تضاد در عقاید شبهه کننده
ناسازگاری و دوگانگی دراجزای عقاید یک فرد، دلیل سستی و ضعف در عقاید او است. اگر متکلم، بتواند با واکاوی عقاید شبهه کننده، تضاد و دوگانگی در عقاید او را نشان دهد و ناسازگاری التزام او به مفاد شبهه را با دیگر عقاید او بنمایاند، شبهه کننده از موضع و شبهه خود عقب خواهد نشست و نادرستی ادعای او آشکار خواهد شد. نمونه بارز این روش، مناظره امام رضا علیه السلام با رأس الجالوت از سران یهودیان است. در بخشی از این مناظره امام علیه السلام با چند پرسش از وی درباره نبوت حضرت موسی علیه السلام و دلایل آنها بر این نبوت، به روشنی تضاد و دوگانگی اعتقاد آنان را برملا فرمودند. مثلاً وی از یک طرف ادعا میکرد که تنها نبوت کسی که معجزات حضرت موسی علیه السلام را بیاورد تصدیق خواهد کرد و از سوی دیگر نبوت پیامبان قبل از حضرت موسی علیه السلام را میپذیرفت، در حالی که معجزات آنها متفاوت بود. یا از یک سو ادعا میکرد باید معجزات حضرت عیسی علیه السلام را ببیند تا ایمان بیاورد و از سوی دیگر بدون دیدن معجزات حضرت موسی علیه السلام نبوت او را قبول داشت و مواردی از این دست. ۲
۱۲. پاسخ به شبهه با روش ارائه مثال
ارائه مثال، یکی از روشها و قالبهای مؤثر و متداول در انتقال مفاهیم است. این روش در پاسخ به شبهات اعتقادی نیز کارایی دارد، به خصوص برای پاسخ به شبهات افرادی که ظرفیت و توانایی دریافت و فهم مباحث علمی سنگین را ندارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. متکلم میتواند، از چیزهای ملموس در زندگی افراد برای رفع ابهام و