(سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآؤُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُم أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ.۱
آنها بسیار به سخنان تو گوش میدهند تا آن را تکذیب کنند؛ مال حرام فراوان میخورند. پس اگر نزد تو آمدند، در میان آنان داوری کن، یا [اگر صلاح دانستی] آنها را به حال خود واگذار! و اگر از آنان صرف نظر کنی، به تو هیچ زیانی نمیرسانند و اگر میان آنها داوری کنی، با عدالت داوری کن؛ که خدا عادلان را دوست دارد).
از این آیه برداشت میشود که یهودیان، در صورت رویگردانی پیامبر صلی الله علیه و اله از داوری میان آنان در اندیشه ضرررسانی به پیامبر صلی الله علیه و اله بودند؛ امّا خدا مصونیت وی را از توطئههای آنان نوید داد. گرچه به نظر میرسد که مراد از «یضروک» ـ با این که خطاب، متوجّه شخص پیامبر صلی الله علیه و اله است ـ آسیبرسانی به اسلام و جامعه ایمانی باشد؛ زیرا ایشان هیچ گاه نگران آسیب دیدن شخص خود نبوده است؛۲ امّا از آن جا که حیات اسلام در آن زمان به امنیت و سلامت پیامبر صلی الله علیه و اله بستگی داشت، میتواند حفاظت از شخص ایشان نیز مورد نظر باشد.
پنج. ایمنی از ضرررسانی به مؤمنان
همان طور که ملاحظه شد، آیه قبل، تنها پیامبر خدا صلی الله علیه و اله بود و ایشان را بدون هیچ قید و شرطی از گزند آسیب و زیان محفوظ دانست؛ امّا هنگامی که مسئله حفاظت و مراقبت الهی از مؤمنان و ایمن بودن آنها از حیله دشمنان، مطرح میشود، این حمایت و ایمنی، به بردباری و استقامت و رعایت تقوای الهی مشروط میگردد.
در آیه ۱۲۰ سوره آلعمران، پس از بیان این صفت دشمنان که به خاطر موفّقیت مسلمانان، ناراحت و هنگام رنجش خاطر آنان شادمان میشوند، به مسلمانان اطمینان میدهد که اگر در برابر این صفات آنها صبر کنید و تقوا به خرج دهید، از کینه آنان ایمن خواهید بود: