107
روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها

حقیقتْ این است که انسان در صورتی اصلاح‌پذیر و قابل هدایت است که فطرت توحیدیِ خود را با اعمال زشت و اخلاق آلوده‌اش به کلّی پایمال نکرده باشد وگرنه، تاریکی مطلق بر قلب او چیره خواهد شد و تمام روزنه‌های امید برای او بسته می‌شود۱ و کلمه عذاب جاودانه را علیه خود حتمی می‌سازد؛ کلمه عذابی که در آیات فراوانی از جمله در آیه زیر از آن یاد شده است:

(لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلَى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ.۲

فرمان [الهی] در باره بیشتر آنها تحقّق یافته، به همین جهت، ایمان نمی‏آورند!).

چون بر سر جمله، «لام» قسم آمده است، معنایش این می‌شود که: سوگند می‌خورم که قول عذاب بر بیشترشان حتمی شده، و منظور از «ثابت شدن قول بر اکثریت» این است که مصداقی شده باشند که قول بر آنان صادق باشد و مراد از قول، کلمه عذاب است.۳

هرچند خداوند هرگز به کفر هیچ یک از بندگان خود راضی نیست۴ و به همه بندگان خود امکانات و شایستگی‌های لازم را در جهت هدایت داده است، امّا گاه بعضی از بندگان با وجود امکان هدایت، راه گم‌راهی و کفر را پیش می‌گیرند و بر اثر گناه فراوان و دشمنی و لجاجت و تعصّب در برابر حق، کارشان به جایی می‌رسد که راه بازگشتی برایشان باقی نمی‌ماند. در چنین حالتی است که خداوند نیز بر دل و گوش آنها مُهر می‌زند و قابلیت هدایت را از آنها می‌گیرد. این حقیقت، از آیات متعدّدی از قرآن مجید استفاده می‌شود که با تعبیرهای گوناگونی همچون: «ختم»،۵ «طبع»،۶ «اغفال»،۷ «قسوه»،۸ «اقفال»۹ و «اکنّه»۱۰ به آن اشاره شده است. از این آیات

1.. تفسير نمونه، ج‏۱۸، ص۳۲۰.

2.. سوره یس، آیۀ ۷.

3.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج‏۱۷، ص۹۲.

4.. (وَ لَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ ٱلْكُفْرَ) (سورۀ زمر، آیۀ ۷).

5.. (أَفَرَءَيْتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ وَ أَضَلَّهُ ٱللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ) (سورۀ جاثیه، آیۀ ۲۳).

6.. (كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ) (سورۀ یونس، آیۀ ۷۴).

7.. (وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا) (سورۀ کهف، آیۀ ۲۸).

8.. (فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَـٰقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً) (سورۀ مائده، آیۀ ۱۳).

9.. (أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ٱلْقُرْءَانَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا) (سورۀ محمد، آیۀ ۲۴).

10.. (إِنَّا جَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَ فِى ءَاذَانِهِمْ وَقْرًا) (سورۀ کهف، آیۀ ۵۷).


روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
106

آشکار است، و اسرار پنهانی و فرجام کار همه کس را می‌داند و آگاه است که تو هر رنجی ببری و هر معجزه‌ای بنمایی، گروهی هرگز ایمان نخواهند آورد و سرانجام، مستوجب آتش خواهند شد.

برخی افراد چنان در گم‌راهی فرو رفته و در گناهان غرق شده‌اند که دیگر پند دادن و ندادن به آنان یکسان است.۱ لذا بالاترین آفریده خدا یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله هم نمی‌تواند آنان را نجات دهد:

(أَفَمَنْ حَقَّ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنتَ تُنقِذُ مَن فِي النَّارِ.۲

آیا تو می‌توانی کسی را که فرمان عذاب الهی در باره او قطعی و محقّق شده نجات دهی؟ آیا می‌توانی کسی را که در درون آتش است، بر گیری و بیرون آوری؟!).

پس دیگر به هدایت و ایمان آوردن آنها امیدوار مباش! و بدان که حتّی دلسوزی‌ها و تلاش‌های تو نیز آنها را از عذاب، نجات نخواهد داد. و برای قطع امید هرچه بیشتر پیامبر صلی الله علیه و اله از هدایت برخی افراد، در آیه دیگر گم‌راهان را به مردگان و افراد ناشنوایی تشبیه کرده است که هیچ صدایی را نمی‌شنوند و همراه با تأکید، خطاب به پیامبر صلی الله علیه و اله می‌فرماید:

(إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاء إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ.۳

تو نمی‌توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی، و نمی‌توانی ناشنوایان را هنگامی که روی بر می‌گردانند و پشت می‌کنند، متوجّه سخنان خود سازی!).

شبیه این معنا در آیات دیگری از قرآن مجید نیز آمده است که افراد لجوج و هدایت‌ناپذیر، و هواپرستانِ بی‌بصیرت و غرق گناه، به کَران و کوران، و گاه به مردگان، تشبیه شده‌اند.۴

1.. (إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ) (سورۀ بقره، آیۀ ۶). نیز، ر.ک: سورۀ شعرا، آیۀ ۱۳۶؛ سورۀ یس، آیۀ ۱۰).

2.. سورۀ زمر، آیۀ ۱۹.

3.. سورۀ نمل، آیۀ ۸۰؛ نیز ر.ک: سورۀ روم، آیۀ ۵۲.

4.. ر. ک: سورۀ فاطر، آیۀ ۲۲؛ سورۀ روم، آیۀ ۵۲؛ سورۀ جاثیه، آیۀ ۲۳؛ سورۀ زخرف، آیۀ ۴۰؛ سورۀ یونس، آیۀ ۴۲ و ۴۳.

  • نام منبع :
    روش‌های توان‌افزایی در سختی‌ها
    سایر پدیدآورندگان :
    محسن عطاءالله
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 25999
صفحه از 368
پرینت  ارسال به