خدا مىفرمايد: «درجاتى دارد، يكى بالاى ديگرى».۱ تفاوت [درجات] بهشتيان، به سبب اعمال آنهاست.۲
۸ / ۳
درجه پيامبر۹ و اهل بيت او
۱۱۳.امام على عليهالسلام: پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله فرمود: «در بهشت، درجهاى است كه "وسيله" خوانده مىشود. پس هر گاه از خدا درخواست كرديد، "وسيله" را براى من درخواست كنيد».
گفتند: اى پيامبر خدا ! چه كسى با تو ساكن مىشود؟
فرمود: «على و فاطمه و حسن و حسين».۳
۱۱۴.امام على عليهالسلام: اين امّت را دوازده راهبر از نسل پيامبرشان است و آنان از نژاد مناند. و منزل پيامبرِ ما در بهشت، در بهترين و برترين جاى آن، يعنى بهشت عَدْن، است و همراهان او در آن منزل نيز همين دوازده امام از نسل او هستند، به علاوه مادرشان و مادربزرگشان و مادر مادرشان و فرزندانشان. هيچ كس ديگر در آن منزل با ايشان همراه نيست.۴
1.. اشاره است به آيه ۱۶۵ از سوره انعام .
2.. لا نَقُولُ دَرَجَةٌ واحِدَةٌ ، إِنَّ اللّهَ يَقُولُ : «دَرَجاتٌ بَعضُها فَوقَ بَعضٍ» إِنَّما تَفاضُلُ القَومِ بِالأَعمالِ تفسير العيّاشى : ج ۱ ص ۳۸۸ ح ۱۴۷ .
3.. قالَ رَسُولُ اللّهِ صلىاللهعليهوآله : فِي الجَنَّةِ دَرَجَةٌ تُدعى الوَسِيلَةَ ، فَإِذا سَأَلتُمُ اللّهَ فَسَلُوا لِي الوَسِيلَةَ . قالُوا : يا رَسُولَ اللّهِ ، مَن يَسكُنُ مَعَكَ؟ قالَ : عَلِيٌ وَفاطِمَةُ وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ تفسير ابن كثير : ج ۳ ص ۹۸ .
4.. إِنَّ لِهذِهِ الأُمَّةِ اِثنَي عَشَرَ إِمامَ هُدًى مِن ذُرِيَّةِ نَبِيِّها ، وَهُم مِنِّي . وَأَمّا مَنزِلُ نَبِيِّنا فِي الجَنَّةِ فَفِي أَفضَلِها وَأَشرَفِها ؛ جَنَّةِ عَدنٍ ، وَأَمّا مَن مَعَهُ فِي مَنزِلِهِ فِيها فَهؤُلاءِ الاثنا عَشَرَ مِن ذُرِّيَّتِهِ ، وَأُمُّهُم وَجَدَّتُهُم وَأُمُّ أُمِّهِم وَذَرارِيُّهُم ؛ لا يَشرَكُهُم فِيها أَحَدٌ الكافى : ج ۱ ص ۵۳۲ ح ۸ .