33
زندگی بهشتیان (بر گرفته از کتاب بهشت و دوزخ)

برنمى‏گردد و جويبارهايى از شيرى كه مزه‏اش دگرگون نمى‏شود، و جويبارهايى از باده‏اى لذيذ براى نوشندگان، و جويبارهايى از انگبين ناب، و در آن جا، از هر گونه ميوه‏اى براى آنان [فراهم] است و [از همه بالاتر]آمرزش پروردگار آنهاست. [آيا چنين كسى در چنين باغى دل‏انگيز]مانند كسانى‏اند كه جاودانه در آتش اند ـ و آبى جوشان به خوردشان داده مى‏شود تا روده‏هايشان را از هم فرو پاشد ـ ؟».

حديث

۱۹.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: جويبارهاى بهشت، در شيارها جارى نيستند. از برف، سفيدتر، و از عسل، شيرين‏تر، و از خامه، نرم‏ترند. گِل جويبار، مُشكى ناب است و ريگ‏هايش، دُر و ياقوت اند، و در چشمه‏ها و جويبارهايش، تا هر كجا كه ولىّ خدا بخواهد و اراده كند، روان مى‏شوند. اگر اهل دنيا را، از جن و انس، ميهمان كند، مى‏تواند به همه آنها، خوراك و نوشيدنى بدهد و بر همه آنان، جامه و زيور بپوشانَد، بى آن كه چيزى از او كم شود.۱

۲۰.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: بزرگ‏ترين نهر بهشت، «كوثر» است. دختركان نورسيده همسال، بر آن مى‏رويند. دوستان خدا، در روز قيامت، به ديدن آن مى‏روند.۲

1.. إِنَّ أَنهارَ الجَنَّةِ تَجرِي فِي غَيرِ اُخدُودٍ ، أَشَدَّ بَياضا مِنَ الثَّلجِ ، وَأَحلَى مِنَ العَسَلِ ، وَأَليَنُ مِنَ الزُّبدِ ، طِينُ النَّهرِ مِسكٌ أَذفَرُ ، وَحَصاهُ الدُّرُّ وَالياقُوتُ ، تَجرِي فِي عُيُونِهِ وَأَنهارِهِ حَيثُ يَشتَهِي وَيُرِيدُ فِي جَنّاتِهِ وَلِيُ اللّه‏ِ ، فَلَو أَضافَ مَن فِي الدُّنيا مِنَ الجِنِّ وَالإِنسِ لَأَوسَعَهُم طَعاما وَشَرابا وَحَلالاً وَحُلِيّا، لا يَنقُصُهُ مِن ذَلِكَ شَيءٌ الاختصاص : ص ۳۵۷ .

2.. أَكبَرُ أَنهارِ الجَنَّةِ الكَوثَرُ ، تَنبُتُ الكَواعِبُ الأَترابُ عَلَيهِ ، يَزُورُهُ أَولِياءُ اللّه‏ِ يَومَ القِيامَةِ جامع الأخبار : ص ۳۴۸ ح ۹۶۰ .


زندگی بهشتیان (بر گرفته از کتاب بهشت و دوزخ)
32

ديگرى، «تسنيم» است.۱

۱۸.امام صادق عليه‏السلام ـ در باره اين سخن خداى بلندمرتبه: «و آميخته با تسنيم است» ـ: بهترين نوشيدنىِ بهشتيان، از بلنداى تسنيم، برايشان مى‏آيد. تسنيم، چشمه‏اى است كه مقرّبان، از آن مى‏نوشند، و مقرّبان، همان خاندان محمّد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هستند.۲

۳ / ۷

جويبارهاى بهشت

قرآن

«مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَرٌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ ءَاسِنٍ وَ أَنْهَرٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهَرٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّرِبِينَ وَ أَنْهَرٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَ لَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَ تِ وَ مَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَلِدٌ فِى النَّارِ وَ سُقُواْ مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ.۳

مَثَل بهشتى كه به پرهيزگاران، وعده داده شده، [چونان باغى است كه] در آن، جويبارهايى است از آبى كه [رنگ و بو و مزه‏اش]

1.. أَربَعُ عُيُونٍ فِي الجَنَّةِ : عَينانِ تَجرِيانِ مِن تَحتِ العَرشِ ؛ إِحداهُما الَّتِي ذَكَرَ اللّه‏ُ : «يُفَجِّرُونَهَا تَفْجِيرًا »، وَالاُخرَى الزَّنجَبِيلُ ، وَالاُخرَيانِ نَضَّاخَتانِ مِن فَوقِ العَرشِ ؛ إِحداهُما الَّتِي ذَكَرَ اللّه‏ُ : «عَينا فِيها تُسَمَّى سَلْسَبِيلاً »، وَالاُخرَى «التَّسنِيمُ» تفسير القرطبى : ج ۱۹ ص ۱۲۷ .

2.. أَشرَفُ شَرابِ أَهلِ الجَنَّةِ يَأتِيهِم فِي عالِي تَسنِيمٍ ؛ وَهِيَ عَينٌ يَشرَبُ بِها المُقَرَّبُونَ ، وَالمُقَرَّبُونَ : آلُ مُحَمَّدٍ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله تفسير القمّى : ج ۲ ص ۴۱۱ .

3.. سوره محمّد : آيه ۱۵ .

  • نام منبع :
    زندگی بهشتیان (بر گرفته از کتاب بهشت و دوزخ)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ تلخیص: مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7991
صفحه از 111
پرینت  ارسال به