گفته مىشود.۱
۱۲.پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله: بهشت، درى دارد كه به آن، «درِ مجاهدان» مىگويند. مجاهدان به جانب آن در، روانه مىشوند. ناگهان در باز مىگردد و مجاهدان، در حالى كه شمشيرهايشان را حمايل كردهاند و جمعيت [هنوز]در توقّفگاه است، وارد مىشوند و فرشتگان به آنان خوشامد مىگويند.۲
۱۳.امام صادق عليهالسلام: بهشت، درى دارد كه به آن، «نيكى» مىگويند و جز كسى كه در زندگى دنيا، نيكى كرده باشد، از آن در وارد نمىشود.۳
۱۴.امام كاظم عليهالسلام: على عليهالسلام، درى از درهاى بهشت است. پس، هر كه از درِ او وارد شود، مؤمن است و هر كه از درِ او بيرون رود، كافر است و هر كه از آن، نه وارد شود و نه بيرون رود، در آن طبقهاى است كه تصميم در باره آنها، با خداست.۴
1.. لِكُلِّ أَهلِ عَمَلٍ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ يُدعَونَ بِذَلِكَ العَمَلِ ، وَلِأَهلِ الصِّيامِ بابٌ يُدعَونَ مِنهُ يُقالُ لَهُ : الرَّيّانُ مسند ابن حنبل : ج ۳ ص ۴۶۱ ح ۹۸۰۷ .
2.. لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ: بابُ المُجاهِدِينَ ، يَمضُونَ إِلَيهِ، فَإِذا هُوَ مَفتُوحٌ وَهُم مُتَقَلِّدُونَ بِسُيُوفِهِم، وَالجَمعُ فِي المَوقِفِ، وَالمَلائِكَةُ تُرَحِّبُ بِهِم الكافى : ج ۵ ص ۲ ح ۲ .
3.. إِنَّ لِلجَنَّةِ بابا يُقالُ لَهُ : المَعرُوفُ ، لا يَدخُلُهُ إِلاّ مَن اصطَنَعَ المَعرُوفَ فِي الحَياةِ الدُّنيا الكافى : ج ۲ ص ۱۹۵ ح ۱۰ .
4.. إِنَّ عَلِيّا عليهالسلام بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ ، فَمَن دَخَلَ بابَهُ كانَ مُؤمِنا، وَمَن خَرَجَ مِن بابِهِ كانَ كافِرا، وَمَن لَم يَدخُل فِيهِ وَلَم يَخرُج مِنهُ كانَ فِي الطَّبَقَةِ الَّتِي للّهِِ فِيهِمُ المَشِيئَةُ الكافى : ج ۲ ص ۳۸۹ ح ۲۱ .