21
زندگی دوزخیان(برگرفته از کتاب بهشت و دوزخ)

زيرا اعتقاد به وجود مجازات شديد اخروى در مقابل كارهاى ناشايست و پاداش بهشت جاويد در برابر كارهاى شايسته يا حتّى احتمال مجازات و پاداش اخروى، انسان را به نيكوكارى و دادورزى در دنيا، وادار مى‏نمايد. در روايتى آمده است كه:

۰.خَلَقَ اللّه‏ُ تَعالى جَهَنَّمَ مِن فَضلِ رَحمَتِهِ سَوطا يَسوقُ اللّه‏ُ بِهِ عِبادَهُ إلى الجَنَّةِ.۱

۰.خداى بزرگ، دوزخ را از فزونىِ رحمت خويش، به سان تازيانه‏اى آفريد كه با آن، بندگانش را به سوى بهشت براند.

گفتنى است كه با توجّه به عدل الهى در كيفر مجرمان، تناسب جرم و جزا (مجازات) در موضوع كيفرهاى قراردادى اخروى، همانند كيفرهاى تكوينى، نه تنها منع عقلى ندارد، بلكه قطعى و غير قابل ترديد است.

نكته بسيار مهم و قابل توجّه درباره تناسب معصيت الهى و كيفرهاى اخروى، اين است كه از منظر عقل، نافرمانى كسى كه نعمت‏هايش به انسان، نامتناهى است، بى‏نهايت قبيح است و نافرمان از او (گنهكار)، مستحقّ سخت‏ترين كيفرهاست، چنان كه از امام زين العابدين عليه‏السلام نقل شده كه خطاب به خداوند متعال، عرضه مى‏دارد:

۰.يا إلهى! لَو بَكَيتُ إلَيكَ حَتّى تَسقُطَ أشفارُ عَينَىَّ، وَ انتَحَبتُ حَتّى يَنقَطِعَ صَوتى و قُمتُ لَكَ حَتّى تَنتَشِرَ قَدَماىَ و رَكَعتُ لَكَ حَتّى يَنخَلِعَ صُلبى و سَجَدتُ لَكَ حَتّى تَتَفَقَّأَ حَدَقَتاىَ، و أَكَلتُ تُرابَ الأَرضِ طولَ عُمُرى و

1.. ر . ك : بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث : ج ۲ ص ۶۶ ح ۳۱ .


زندگی دوزخیان(برگرفته از کتاب بهشت و دوزخ)
20

توبه كن مردانه سر آور به ره

كه فمن يعمل بمثقالٍ يره

فعل تو كه زايد از جان و تنت

همچو فرزندت، بگيرد دامنت

اين جهان، كوه است و فعل ما ندا

سوى ما آيد نداها را صدا

زانچه مى‏بافى همه روزه، بپوش

زانچه مى‏كارى همه روزه، بنوش

گر ز خارى خسته‏اى، خود كِشته‏اى

ور حرير و قَزدَرى،۱ خود رشته‏اى

چون ز دستت زخم بر مظلوم رُستآن درختى گشت از او زقّوم رُست

اين سخن‏هاى چو مار و كژدُمتمار و كژدم مى‏شود، گيرد دُمت.

بر اين اساس، مى‏توان گفت كه بى ترديد، بخشى از كيفرهاى اخروى، تكوينى و نتيجه كردار زشت انسان و يا تجسّم آن‏اند. از اين رو، طرح شبهه تناسبِ جرم و جزا در مورد كيفرهاى اخروى، همانند كيفرهاى تكوينى دنيوى، بى‏معناست.

امّا بايد ديد آيا همه كيفرهاى اخروى، تكوينى‏اند، يا ممكن است بخشى از آنها قراردادى باشند، كه به نظر مى‏رسد دليل قاطعى براى نفى كيفرهاى قراردادى در آخرت، وجود ندارد. حكمت اين نوع كيفر (كيفر قراردادى)، آثار تربيتى آن در دنياست ؛

1.. قَزدَر : ديبا ؛ پارچه لطيف .

  • نام منبع :
    زندگی دوزخیان(برگرفته از کتاب بهشت و دوزخ)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10169
صفحه از 141
پرینت  ارسال به