از امام على عليهالسلام نيز روايت شده كه فرمود:
۰.أعمالُ العِبادِ فى عاجِلِهم، نُصبُ أعيُنِهِم فى آجالِهِم.۱
۰.كردار بندگان در دنياى آنان، پيش ديدههاشان در آخرت ايشان است.
اين گونه آيات و احاديث را كه به روشنى بر تجسّم اعمال دلالت دارند، مىتوان چنين تفسير كرد كه در قيامت، كارهاى نيك، زيبا مجسّم مىشوند و نيكوكاران در كنار ساير نعمتهاى بهشت، از همراهى آنها نيز بهرهمند مىگردند.
شمارى از محقّقان نيز بر اين باورند كه اين آيات و احاديث، نشان مىدهند كه رابطه تكوينى عمل و جزا، رابطه وحدت ظاهر و باطن است و بهشت، تجسّم كارهاى نيك و دوزخ، تجسّم كارهاى زشت است و در جهان آخرت، اعمال انسانها به صورت بهشت و دوزخ به آنها باز گردانده مىشوند، چنان كه در حديثى، از پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله آمده است:
۰.إنَّما هِىَ أعمالُكُم تُرَدُّ إلَيكُم.۲
۰.جز اين نيست كه آنها (نعمتها و عذابهاى قيامت) كردار شماست كه به سوى شما باز مىگردد.
بنا بر اين باور، جزاى آخرت، در واقع، عين كردار دنياست و چيزى جدا از عمل نيست:
متّهم كن نفس خود را اى فتى!
متّهم كم كن جزاى عدل را