بكارد، به زودى پشيمانى مىدِرَود. [آرى!] هر كشتگر، آن درويد كه كاشت.
۰.كَما لا يُجتَنى مِنَ الشَّوكِ العِنَبُ كَذلكَ لا يَنزِلُ الفُجّارُ مَنازِلَ الأبرارِ، و هُما طَريقانِ، فَأيَّهُما أخَذتُم أدرَكتُم إلَيهِ.۱
۰.همان گونه كه از بوته خار، انگور چيده نمىشود، بدكاران نيز در منازل نيكوكاران، فرود نمىآيند. دو راهاند. هر كدام را در پيش گيريد، به همان مىرسيد.
و نيز از امام على عليهالسلام روايت شده است كه:
۰.ثَمَرَةُ العَمَلِ الصّالِحِ كَأَصلِهِ.۲
۰.ميوه كار نيك، همانند ريشه آن است.
۰.ثَمَرَةُ العَمَلِ السَّيِّئِ كَأَصلِهِ.۳
۰.ميوه كار بد، همانند ريشه آن است.
بر پايه اين گونه احاديث، هر كار نيك يا بد انسان، همانند درختى است كه ميوه آن، پس از مرگ و در عالم آخرت ظاهر مىشود. بهشت، ميوه خوبىها، و دوزخ، ميوه بدىهاست. بنا بر اين، باغ دلگشاى بهشت و زندان مخوف دوزخ، حاصل عمل خود انسان است، نه چيز ديگر، و همان طور كه حاصل درخت تيغ و حنظل، تيغ و حنظل است، نه ميوه انگور، محصول كفر و كارهاى زشت نيز زندان دوزخ است، نه باغ بهشت:
«مَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَ مَنْ عَمِلَ صَلِحًا فَلِأَنفُسِهِمْ