119
زندگی دوزخیان(برگرفته از کتاب بهشت و دوزخ)

۱۲ / ۸

كم‏عذاب‏ترينِ مردم

۱۵۵.الكافىـ به نقل از عبيد اللّه‏ بن وليد وصّافى ـ: از امام باقر عليه‏السلام شنيدم كه مى‏فرمايد: «مؤمنى در كشور پادشاهى ستمگر، زندگى مى‏كرد و آن پادشاه در آزار او مى‏كوشيد. آن مؤمن از دست او به سرزمين شرك گريخت و بر يكى از مشركان وارد شد و آن مشرك او را سرپناه داد و با او مهربانى كرد و پذيرايى‏اش نمود.
پس چون مرگ آن مشرك فرا رسيد، خداوند عز و جل به او الهام فرمود كه: "به عزّت و جلالم سوگند، اگر در بهشتم براى تو مسكنى بود، هر آينه تو را در آن جاى مى‏دادم ؛ ولى بهشت بر كسى كه در حال شرك به من بميرد، حرام شده است ؛ امّا ـ اى آتش ـ او را بترسان ؛ ولى آزارش مده!".
روزىِ او، صبح و عصر مى‏رسد».
گفتم: از بهشت؟
فرمود: «از هر جا كه خدا بخواهد».۱

1.. سَمِعتُ أبا جَعفَرٍ عليه‏السلام يَقولُ : ... إنَّ مُؤمِنا كانَ في مَملَكَةِ جَبّارٍ ، فَوَلِعَ بِهِ فَهَرَبَ مِنهُ إلى دارِ الشِّركِ ، فَنَزَلَ بِرَجُلٍ مِن أهلِ الشِّركِ فَأَظَلَّهُ وأرفَقَهُ وأضافَهُ ، فَلَمّا حَضَرَهُ المَوتُ أوحَى اللّه‏ُ عز و جل إلَيهِ : «وعِزَّتي وجَلالي لَو كانَ لَكَ في جَنَّتي مَسكَنٌ لَأَسكَنتُكَ فيها ، ولكِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلى مَن ماتَ بي مُشرِكا ، ولكِن يا نارُ هيديهِ ولا تُؤذيهِ !» ، ويُؤتى بِرِزقِهِ طَرَفَيِ النَّهارَ .
قُلتُ : مِنَ الجَنَّةِ ؟ قالَ : مِن حَيثُ شاءَ اللّه‏ِ . الكافى : ج ۲ ص ۱۸۹ ح ۳ .


زندگی دوزخیان(برگرفته از کتاب بهشت و دوزخ)
118

۱۲ / ۷

آنان كه دوزخيان، از دستشان آزار مى‏كِشند !

۱۵۳.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: علما، دو دسته‏اند: عالمى كه به علمش عمل مى‏كند كه نجات‏يافته است، و عالمى كه به علمش بى‏اعتناست كه هلاك شده‏است. دوزخيان، از بوى عالم بى‏عمل، اذيّت مى‏شوند.
بدترين پشيمانى و حسرت در ميان دوزخيان، از آنِ مردى است كه كسى را به سوى خدا، دعوت مى‏كند و او، آن را مى‏پذيرد و قبول مى‏كند و از خدا، اطاعت مى‏نمايد و خدا، او را به بهشت مى‏برد ؛ امّا دعوت كننده را به خاطر ترك عملش و پيروى از هوس و آرزوى طولانى، به جهنّم مى‏برد.۱

۱۵۴.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: هر كس از مسلمانى غيبت كند، روزه و وضويش باطل است و روز قيامت مى‏آيد، در حالى كه بوى گندى بدتر از بوى لاشه از دهانش خارج مى‏شود، به گونه‏اى كه اهل موقِف، از آن اذيّت مى‏شوند. اين شخص، اگر قبل از توبه بميرد، در حالى مُرده كه حرام خداوند عز و جل را حلال شمرده است.۲

1.. العُلَماءُ رَجُلانِ : رَجُلٌ عالِمٌ آخِذٌ بِعِلمِهِ ؛ فَهذا ناجٍ . وعالِمٌ تارِكٌ لِعِلمِهِ ؛ فَهذا هالِكٌ .
وإنَّ أهلَ النّارِ لَيَتَأَذَّونَ مِن ريحِ العالِمِ التّارِكِ لِعِلمِهِ .
وإنَّ أشَدَّ أهلِ النّارِ نَدامَةً وحَسرَةً رَجُلٌ دَعا عَبدا إلَى اللّه‏ِ ، فَاستَجابَ لَهُ وقَبِلَ مِنهُ ، فَأَطاعَ اللّه‏َ ، فَأَدخَلَهُ اللّه‏ُ الجَنَّةَ ، وأدخَلَ الدّاعيَ النّارَ بِتَركِهِ عِلمَهُ ، وَاتِّباعِهِ الهَوى وطولَ الأَمَلِ . الكافى : ج ۱ ص ۴۴ ح ۱ .

2.. مَنِ اغتابَ امرَءا مُسلِما بَطَلَ صَومُهُ ، ونُقِضَ وُضوؤُهُ ، وجاءَ يَومَ القيامَةِ تَفوحُ مِن فيهِ رائِحَةٌ أنتَنُ مِنَ الجيفَةِ ، يَتَأَذّى بِها أهلُ المَوقِفِ ، فَإِن ماتَ قَبلَ أن يَتوبَ ماتَ مُستَحِلاًّ لِما حَرَّمَ اللّه‏ُ عز و جل (كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۱۵ ح ۴۹۶۸) .

  • نام منبع :
    زندگی دوزخیان(برگرفته از کتاب بهشت و دوزخ)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ تلخیص: مرتضی خوش نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10224
صفحه از 141
پرینت  ارسال به