منابع زیدی نیز از ملاقات و همراهی عبداللّٰه با زید بن علی خبر دادهاند. در امالی احمد بن عیسی خبری از عبداللّٰه گزارش شده که نشان میدهد وی پشت سر زید بن علی نماز خوانده و به جهر بسمله در نماز وی شهادت داده است.۱ در گزارشی دیگر ابوخالد واسطی خبر داده که خانهٔ عبداللّٰه زبیر اسدی در کوفه مخفیگاه زید بن علی هنگام ورودش به این شهر بوده است.۲
در نقل دیگرِ کشی، عبداللّٰه با واسطه خبری از امام باقر علیه السلام در ستایش و تأیید قیام مختار ثقفی نقل میکند که این حاکی از علاقه و دلبستگی وی به قیامهای ضد بنیامیه هم هست.۳
عبداللّٰه بن زبیر اهل کوفه و شاعر بوده است. ابوالفرج در نقلی اشعار عبداللّٰه بن زبیر اسدی را در رثای هانی بن عروه و مسلم بن عقیل گزارش میکند و از خروج نوهٔ عبداللّٰه، مصعب بن ثابت بن عبداللّٰه (۱۵۷ ق)، با نفس زکیه خبر میدهد.۴ به نظر میرسد مصعب نوادهٔ عبداللّٰه بن زبیر بن عوام (۷۳ق)، فرزند صحابی مشهور پیامبر، است. هر دو عبداللّٰه بن زبیر به بنیاسد منسوب هستند؛ با این تفاوت که نسب ابنعوام به بنیاسد بن عبدالعزی، و نسب شاعر زیدی اهل کوفه به بنیاسد بن خزیمه میرسد.۵ رجالشناسان هماره بر تمایز این دو انگشت نهادهاند.۶
از سوی دیگر، ابوالفرج اصفهانی شرح خروج عبداللّٰه بن زبیر اسدی در قیام نفس زکیه را آورده و پس از آن افزوده است: «این فرد همان ابواحمد زبیرِ محدث است که از محدثان بزرگ شیعه بوده و عباد بن یعقوب و افرادی مثل او و گاه بزرگتر، از وی نقل کردهاند».۷ اما عباد بن یعقوب در سال ۲۵۰ق درگذشته و قیام زید بن علی به سال
1.. احمد بن عیسی، الأمالی، ج۱، ص۲۵۵، باب ما ذكر فی الجهر ببسم اللّه الرحمن الرحیم.
2.. مسند زید بن علی، ص۱۰۳.
3.. كشی، همان، ج۱، ص۳۴۰.
4.. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، صص۷۲، ۱۹۰.
5.. ابنحجر، فتح الباری، ج۱۰، ص۱۱۳.
6.. ر.ک: ابواحمد عسكری، تصحیفات المحدثین، ج۲، ص۸۰۴.
7.. ابوالفرج اصفهانی، همان، ص۱۹۴.