آمده است که سلیمان به امام صادق علیه السلام گفت: «از زمانی که به امر شما آگاهی یافتم، هر روز دو بار نماز میخوانم و نمازهای پیشینم را اعاده میکنم».۱ همچنین سلیمان بن خالد راوی مهمترین اخبار امامیه دربارهٔ وصیت امام صادق علیه السلام به جانشینی امام کاظم علیه السلام، و نه پسرش عبداللّه، است؛ چنانکه روایات بسیاری هم دربارهٔ جفر و جامعه و مصحف فاطمه علیها السلام نقل کرده است.
در روایات مربوط به جانشینی امام کاظم علیه السلام، بارها امام صادق علیه السلام تصریح میکند که موسی پس از وی امام است و حتی جانبدارانه، پسر دیگرش عبداللّٰه را تکذیب، نفی و حتی لعن میکند.۲ در خبری امام یاران را به سکوت دعوت میکند تا عبداللّٰه از مجلس خارج شود؛ زیرا او را از خود نمیداند.۳ به نظر میرسد شرایطِ پدیدآمده در دوران پس از امام صادق علیه السلام، بهویژه تردید شیعیان دربارهٔ جانشین ایشان و سعیشان برای اثبات امامت امام کاظم علیه السلام، تأثیر زیادی در چگونگی پردازش و نقل اینگونه اخبار گذاشته است. شاید امام صادق علیه السلام نزد سلیمان اشارهای به جانشینی امام کاظم علیه السلام داشته و راویان بعدی این موضوع را دستمایهٔ روایات بعدی قرار داده و اخباری از او نقل کردهاند که گاه غیرواقعی و غلوآمیز مینماید. به طور مثال چون نقل شده که امام کاظم علیه السلام با دست چپ از سینی خرما برمیداشت، ناقلان پس از نقل این ماجرا سخن سلیمان از امام صادق علیه السلام را بازگو میکنند که «هر دو دست صاحبالامر (امام) راست است».۴
در دستهٔ دیگری از روایات سلیمان گفته شده که امام صادق علیه السلام شمشیر پیامبر صلی الله علیه و اله و کتاب علی علیه السلام را به ارث برده است. در این روایات بهشدت در برابر سادات حسنی، بهویژه حسن بن حسن و عبداللّٰه بن حسن، موضع گرفته میشود که ادعاهایی دربارهٔ این اشیاء میراثی داشتهاند.۵ حتی در خبری تصریح شده است که امام در کتاب علی
1.. كشی، همان، ج۲، ص۶۵۲، ح۶۶۷.
2.. ر.ک: كشی، همان، ج۲، ص۷۵۸؛ ابنبابویه، الامامة والتبصرة، ص۷۰؛ كلینی، همان، ج۱، ص۳۱۰.
3.. ابنبابویه، همان، ص۷۴.
4.. حمیری، قرب الاسناد، ص۳۰۸.
5.. ر.ک: صفار، همان، صص۱۶۲، ۱۶۴، ۱۷۷، ۱۷۸، ۱۹۶، ۲۰۳، ۲۰۴؛ كشی، همان، ج۲، ص۶۵۱؛ كلینی، همان، ج۱، صص۲۱۴، ۲۴۱. در اخباری دیگر سلیمان روایاتی از امام بر اساس نقل از كتاب علی بازگو میكند. ر.ک: كلینی، همان، ج۴، ص۳۹۰ و ج۷، ص۴۱۵.