اعتقاد علیدوستی با امامیه مشترک بودند مورد استقبال محدثان امامی قرار میگرفتند و احادیث فضایل علی علیه السلام و اهلبیت را از ایشان نقل میکردند.
۴. دورهٔ تأثیرگذاری
تأثیرگذاری راویان و روایات زیدی در چه دورههایی از تدوین حدیث امامیه رخ داده است؟
از سدهٔ چهارم بهبعد فاصلهٔ منابع شیعهٔ امامی و شیعهٔ زیدی کاملاً مشخص و بارز بوده است و به نظر میرسد در این دوره هر دو گروه میکوشیدهاند از مجالس و نوشتههای هم فاصله بگیرند. تنها استثنا در امامیه صدوق است که به مشایخ علوی ـ زیدی رویکرد مثبت داشته و احادیث بسیاری را از اینان فراگرفته و به امامیه منتقل کرده است. بسیاری از این مشایخ ناشناساند و تنها به عنوان «شیخ یا استاد صدوق» شناخته میشوند. نگاه خوشبینانهٔ صدوق به زیدیه از پس کتابی که دربارهٔ زید نگاشته و به ما نرسیده و نیز روایات ستایشآمیز فراوانش دربارهٔ زید، کهبه ویژه در عیون اخبار الرضا آورده، روشن است. او در خلال گزارش روایات امام رضا علیه السلام به روایتی میرسد که در آن امام به عمویش زید اشاره کرده است؛ به همین مناسبت کوچک پس از آن صدوق هر خبری را که در منابع امامی دربارهٔ زید گفته شده است (و بیشتر مدح و ثناست) نقل میکند. همچنین او همانند خود زیدیه باور داشته است که زید بن علی نگاشتههایی داشته که به واسطهگری عمرو بن خالد واسطی به آنان رسیده است. این امر از نوع سنددهی وی به کتاب زید برمیآید.۱
در میان محدثان امامی، طوسی در دورترین نقطه نسبت به زیدیه ایستاده است. او جز الامالی که آن هم به سبب منابعش (بیش از همه شیبانی) به چنین روایاتی درافتاده، در بقیهٔ کتابها از راویان زیدی دوری کرده و حتی در التهذیب و الاستبصار نمونههای بسیاری از روایات زیدیه را به نقد کشیده یا به سبب زیدی بودن راوی