53
زیدیه و حدیث امامیه

است و این علم نزد همهٔ آل محمد صلی الله علیه و اله از کوچک و بزرگ یکسان است. دانش الهی و موروثی نوزادانشان با سالخوردگانشان برابر است و هر که به این تساوی علم در افراد خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله باور نداشته نباشد کافر است.۱ اما زیدیان کنونی به لزوم داشتن چنین علم لدنی و غیبی‌ای برای امام معتقد نیستند و اساس علم امام را تعمق در اسرار دین و اوضاع اجتماعی می‌دانند.۲

۲. شمار امامان

دربارهٔ تعداد و مصادیق امامان اختلافات بسیاری بین زیدیان وجود دارد. این اختلاف از سده‌های نخستین بوده و حتی عالمان زیدی در قرن‌های چهارم و پنجم هنگام شمارش امامانشان به چندین فهرست متفاوت برای امامان خود اشاره کرده‌اند که نشان‌دهندهٔ اختلاف دیدگاه‌هایشان در امام دانستن یک فرد است.۳ جریان غالب زیدیه امامت چند امام نخست امامیه را می‌پذیرد؛ حتی در یکی از فهرست‌های امامان زیدی که نویسندگان معاصر زیدیه نگاشته‌اند، نام هشت امام نخست امامیه دیده می‌شود و به شهادت امام کاظم و امام رضا علیهما السلام نیز تصریح شده است.۴ آنان معتقدند امام کاظم علیه السلام و فرزندانش در قیام‌های سادات حسنی حضور داشته و بر باور زیدی بوده‌اند.۵ تعداد امامان نزد زیدیه هیچ محدودیتی ندارد و سلسلهٔ امامت در آنها هنوز هم ادامه دارد.۶

۳. مهدویت

زیدیان به مهدویت یا غیبت زید بن علی علیه السلام قائل نبودند؛۷ اما پس از نفس زکیه باور به

1.. ر.ک: نوبختی، همان، ص۵۵.

2.. ر.ک: سلطانی، امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه، ص۱۷۴.

3.. بُستی، همان، صص۱۵۹-۱۶۸.

4.. حمیدالدین، همان، ص۱۱۹.

5.. ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، صص۳۰۴، ۳۵۵.

6.. ر.ک: سلطانی، همان، ص۱۷۸.

7.. گرچه گاه قراینی برای قول به مهدویت زید بیان شده است. ر.ک: زهرا خلیلی، «مهدویت در زیدیه و مقایسهٔ آن با امامیه»، پایان‌نامهٔ كارشناسی ارشد، دانشگاه ادیان و مذاهب، شهریور ۱۳ج۸۹، ص۵۷.


زیدیه و حدیث امامیه
52

می‌رسد مذاهب مختلف مسلمانان در کوفه رنگ اعتقادات مشترک کوفیان را به خود می‌گرفت و پس از آن با باورها و گرایش‌های خاص دیگر از سایر فرقه‌ها متمایز می‌شد.

بنابراین می‌توان گفت چون کوفه پایگاه شیعیان ـ بنابر تعریف عام از این اصطلاح ـ بوده است، تفکیک عقاید آنان از یکدیگر در سده‌های نخستین و مرزبندی زیدی-امامی بین آنها به‌درستی امکان‌پذیر نیست. آنان به طور کلی اندیشه‌هایی التقاطی از افکار رایج در هر دوره را داشته‌اند. برای نمونه پس از قیام زید تا سال‌های سال تفکر انقلاب و قیام مسلحانه را در سر داشتند. پس از سرکوب قیام‌‌های نافرجام امامان زیدی، آنان به هر اندیشه‌ای که به ماندگاری و رواج تفکرشان، و به‌ویژه علی‌دوستی، کمک می‌کرد پناه می‌بردند. ازاین‌رو باآنکه امام رضا علیه السلام از میان شیعیان مدینه بود، پس از ولایت‌عهدی ایشان باز رویکردی مرجع‌گونه به ایشان داشتند.۱

افزون بر تحولات نخستین که سبب شکل‌گیری زیدیه به صورت فرقه‌ای مستقل در میان شیعیان شد، در نگاهی کلی‌تر زیدیان قرن‌های پسین و به‌ویژه زیدیان معاصر با زیدیهٔ نخستین تفاوت آشکاری دارند. محورهای این تحولات را می‌توان در این عناوین گنجاند:

الف) امامت

بارزترین مشخصهٔ امام نزد زیدیان این است که با قدرت حاکم مبارزه کند یا اینکه خود قدرت را در دست داشته باشد؛ یعنی به طور کلی امام باید درگیر سیاست باشد. جز این ویژگی که میان زیدیان نخستین و پسین مشترک است، دیگر ملاک‌های امام نزد آنان دچار دگرگونی شده‌ است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

۱. علم امام

زیدیان کوفه، و به طور خاص جارودیان، اعتقاد داشتند که امام دارای علمی خاص

1.. دراین‌باره در فصل پنجم مبحث امام صادق و قیام زید سخن خواهیم گفت.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49495
صفحه از 575
پرینت  ارسال به