51
زیدیه و حدیث امامیه

عقاید المؤید باللّٰه به گونه‌ای در یمن گسترش یافت که فرقهٔ «مؤیدیه» بنا شد.۱

زیدیه در یمن تحولات بسیاری را پشت سر گذاشت. گاه حکومت را به دست گرفت و گاه به عقب رانده شد؛ اما همواره در میان آنان امامانی ظهور می‌کردند که معمولاً دست به شمشیر می‌بردند. آخرین امام زیدی محمد بدر المنصور باللّٰه در سال ۱۹۶۲م پیش از آنکه بتواند قدرت را از پدر به ارث ببرد، با کودتا حکومت را از دست داد و در انگلستان به هنگام تبعید درگذشت. ازآنجاکه شرط امامت در زیدیه حکومت کردن و در دست داشتن قدرت است، زیدیان فعلی بدون امام هستند.۲

تحول باورهای زیدیه

زیدیهٔ نخستین، که پس از قیام زید در سال ۱۲۲ق شکل گرفت، در حقیقت آمیزه‌ای از چندین باور و اندیشهٔ رایج در کوفه بود. شاید تنها وجه مشترک در اعضای این گروه اعتقاد به شورش و مبارزهٔ مسلحانه ضد حاکم وقت بود؛ اندیشه‌ای که امام صادق علیه السلام یارانش را به‌شدت از آن نهی می‌کرد. در گزارشی آمده است که امام با حریز بن عبداللّٰه سجستانی که شمشیر کشیده و در سجستان با خوارج جنگیده بود، به تندی رفتار کرد و به او اذن ورود نداد.۳ شاید مرز میان شیعیان کوفی، که بیشتر به زیدیه نام‌بُردار شدند، و شیعیان مدنی همین باور بوده‌ است.

گفتنی است کوفه پایگاه شیعیان خاص و علویان بود. مذهب مردم کوفه به طور عام ویژگی‌هایی داشت که به رغم وجود گرایش‌هایی چون تشیع زیدی، امامی، فطحی و... دارای ویژگی‌هایی مشترک بودند؛ به گونه‌ای که گاه رجال‌شناسان برای معرفی اعتقاد راوی به عبارت «کوفی المذهب» اکتفا می‌کردند.۴ ازاین‌رو به نظر

1.. ویلفرد مادلونگ، «زیدیه»، ترجمهٔ محمد منافیان، طلوع، ۱۳۸۴ش، شج۱۵، ص۱۸۲.

2.. ر.ک: هالم، همان، ص۳۶۳.

3.. ر.ک: كشّی، همان، ج۲، صص۶۸۰-۶۸۱.

4.. ابن‌ندیم از این اصطلاح چندین بار برای معرفی نویسندگان كوفه استفاده کرده است. ر.ک: ابن‌ندیم، همان، صص۷۶، ۸۰، ۹۱.


زیدیه و حدیث امامیه
50

زیدی را در یمن رواج دهد.۱ پس از آن مهم‌ترین عامل نفوذ زیدیان در یمن اقدام یحیی بن حسین بن قاسم، نوهٔ قاسم رسّی، مشهور به هادی (۲۴۵-۲۹۸ق) در تشکیل حکومت زیدی در آنجا بود.۲ هادی فقه و کلام اعتزالی پدربزرگش را در یمن رواج داد و خود آن را تکمیل کرد و فقه هادوی را بنیان نهاد که اکنون اعتقاد رایج زیدیان است.

دانش زیدیان یمن از سدهٔ پنجم به بعد با دانش زیدیان شمال ایران درآمیخت و از آن اصول و مفاهیمی زاده شد که زیدیان بر اساس آن فقه، کلام، حدیث، تفسیر و دیگر علوم اسلامی خود را بنیان نهادند.۳ شاگردان و جانشینان ناصر اطروش برای علم‌آموزی به بغداد رفتند و کلام معتزلیان بصره را از ابوعبداللّٰه بصری، که ساکن بغداد شده بود، فراگرفتند؛ ازاین‌رو عقاید و کلام زیدیان شمال ایران به اعتزال بصری گرایش یافت.۴ تفاوت اعتزال بصری و اعتزال بغدادی را در موضوع تفضیل علی علیه السلام دانسته‌اند. معتزلیان بغداد که بیشتر به تشیع نزدیک بودند، تفضیل علی علیه السلام بر خلفای دیگر را پذیرفته بودند؛ اما معتزلیان بصره، به‌ویژه قدمای آنها ابوبکر را افضل از علی علیه السلام می‌دانستند.۵

از جمله جانشینان ناصر اطروش که به اعتزال بصره روی آورد، یحیى بن حسین بن هارون بن حسین بن محمد بن هارون بن محمد بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن علیه السلام مشهور به ابوطالب هارونی (۳۴۰-۴۲۴ق) بود که کتاب‌هایش باقی مانده و امالی وی یکی از مصادر مهم حدیثی نزد زیدیه است. ابوطالب هارونی و برادرش المؤید باللّٰه (۴۱۱ق) شاگرد معتزلیان بصری بودند و این مکتب را در طبرستان ترویج کردند. پس از راهیابی عقاید زیدیان شمال ایران به یمن، اعتزال بصری با اعتزال بغدادی، که پیش از آن هادی در یمن رواج داده بود، به مقابله برخاست. نوشته‌ها و

1.. ابن‌خلدون، همان، ج۴، صص۲۴۳-۲۴۴.

2.. ر.ک: ابوالعباس حسنی، همان، صص۵۷۸-۵۸۵.

3.. هالم، همان، ص۳۶۱.

4.. مادلونگ، همان، ص۱۴۵.

5.. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ج۱، صص۲۷۳ به بعد.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49497
صفحه از 575
پرینت  ارسال به