رواج رجال ابنعقده بوده و ضروری نمیدیده همهٔ اطلاعاتی را که ابنعقده ثبت و ضبط کرده است، تکرار کند؛ بهویژه که طوسی قصد داشته برخلاف ابنعقده به رجال دیگر ائمه هم بپردازد؛ پس نزد او به اختصار گفتن و کتابی کمحجم و قابل جابهجایی و حفظ فراهم کردن ترجیح داشته است.
از سوی دیگر یکی از ابهامات بزرگ در رجال طوسی عبارت چندوجهی «اسند عنه» است. به هنگام مطالعه و مقایسهٔ راویان مشترک رجال طوسی و خلاصة الاقوال علامه حلی مشاهده شد در برابر بسیاری از راویان مشترک این دو که ابنعقده از آنان یاد کرده، «اسند عنه» گذاشته شده است.۱ شاید این عبارت یکی از اختصارات طوسی برای بیان برخی مفاهیم مطرحشده در کتاب ابنعقده بوده است.۲
نجاشی
بیش از دیگر رجالیان امامیه، نجاشی از ابنعقده تأثیر پذیرفته است. مهمترین عامل تأثیرپذیری نجاشی از ابنعقده اساتید اوست که به طور خاص میتوان به ابوالعباس ابننوح اشاره کرد که کتابی هم در تکمیل رجال ابنعقده نگاشته بود.۳ ابننوح خود شاگرد ابنعقده نبوده است؛ اما باواسطه از این استاد و کتابهایش بهرهٔ بسیاری برده و به تصریح طوسی او با واسطهٔ محمد بن محمد بن حسین بن هارون کندی، که از اهالی کوفه بوده، از ابنعقده روایت کرده است.۴
ابوالعباس احمد بن علی بن نوح سیرافی در بصره اقامت داشته که نجاشی از طریق مکاتبه و نیز به شکل حضوری از وی بسیار بهره برده است. نجاشی تصریح میکند که کتابهای حسین بن سعید اهوازی و طرق دسترسی به آنها را با نامه نوشتن