497
زیدیه و حدیث امامیه

«دربارهٔ حافظ بودن و عظمت وی حکایات مختلفی نقل می‌شود.... اصحاب ما به سبب اختلاط او با ایشان و بزرگی منزلت و جایگاهش و نیز وثاقت و امانت‌داری‌اش وی را یاد می‌کنند».۱ طوسی نیز در الرجال همین الفاظ را به کار می‌برد۲ و در الفهرست می‌آورد: «وثاقت، جلالت و گستردگی حفظ ابن‌عقده مشهورتر از آن است که دربارهٔ آن سخن گفته شود».۳

به‌هرروی آنچه از این ستایش‌ها برمی‌آید این است که عالمان و محدثان امامی نسبت به وی نظر مساعدی داشته‌اند و به رغم تفاوت مذهب و اندیشه، وی را نکوهش یا تقبیح نکرده‌اند. کلینی (۳۲۹ق) از وی روایاتی نقل می‌کند که نشان می‌دهد ابن‌عقده از مشایخ وی بوده است.۴ ابن‌قولویه (۳۶۷ق) نیز شاگرد او بوده۵ و صدوق (۳۸۱ق) با واسطهٔ محمد بن ابراهیم بن اسحاق طالقانی روایات ابن‌عقده را نقل می‌کند.۶

افزون بر حدیث، ابن‌عقده در دانش رجال نیز پذیرفته‌شده و معتبر بوده است. او چنان با امامیه درهم آمیخته بود۷ که طرق بسیاری از کتاب‌های امامی بدو منتهی می‌شد. نجاشی و طوسی به هنگام طریق دادن به کتاب‌ها و اصول نخستین از وی و اسنادش بسیار یاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد جز اینها، جرح و تعدیل‌های ابن‌عقده هم برای رجال‌شناسان امامی حجت بوده و رواج داشته است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت نفوذ و تأثیر فراوان ابن‌عقده بر رجال‌شناسان امامیه، اطلاعات وسیع و منحصربه‌فرد او بوده است. اکنون به بررسی دیدگاه‌های مهم‌ترین رجالیان امامی دربارهٔ ابن‌عقده می‌پردازیم.

1.. نجاشی، همان، ص۹۴.

2.. طوسی، الرجال، ص۴۰۹.

3.. همو، الفهرست، ص۷۳.

4.. كلینی، همان، ج۵، صص۴، ۳۳۸، ۵۱۰.

5.. ابن‌شهرآشوب، معالم العلماء، ص۶۶.

6.. صدوق، كتاب من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۵۳۶.

7.. رجال‌شناسان بارها به این نكته اشاره كرده‌اند؛ از جمله ابن‌غضائری، الرجال، ص۱۱۰.


زیدیه و حدیث امامیه
496

ابن‌عقده حکایت کند، جای تأمل است»، و در ادامه باز به طور مستند نقل می‌کند که جرح ابن‌عقده دربارهٔ غیر اساتیدش پذیرفته نمی‌شود.۱ بااین‌همه خطیب بغدادی گاه از جرح‌ و تعدیل‌های ابن‌عقده یاد کرده و به‌وفور از نظریات رجالی او بهره برده است؛ هرچند بیشتر با واسطه از اقوال و احادیث ابن‌عقده یاد می‌کند.۲ گاه نیز نوع نقل او نشان می‌دهد که کتاب‌های ابن‌عقده را در اختیار داشته و بر اساس آنها از وی نقل می‌کند؛ برای نمونه از کتاب تاریخ کبیر ابن‌عقده دربارهٔ نسب صحیح محمد بن مالک بن داود نقل می‌کند۳ و یا در موارد بسیار تاریخ وفات‌ها را از ابن‌عقده گزارش می‌کند.۴ چنین مواردی بیشتر ناظر به اساتید ابن‌عقده است و احتمالاً خطیب بغدادی بر اساس کتابی که ابن‌عقده از مشایخ خود فراهم کرده بود، چنین نقل می‌کند. آن کتاب با توجه به اوصاف طوسی باید همان التاریخ باشد.

گفتنی است ابن‌ماکولا (۴۷۵ق) نیز مانند خطیب بغدادی از کتاب‌ها و اقوال ابن‌عقده به‌ویژه در شناسایی راویان بسیار یاد می‌کند.۵

ابن‌عقده از دیدگاه رجالیان امامیه

دانشمندان امامی همواره با احترام و ستایش از ابن‌عقده یاد کرده‌اند. ابوغالب زراری (۳۶۸ق) که کتاب‌هایی را به طریق ابن‌عقده دریافت کرده بود و اجازهٔ روایت کتاب‌هایش را از وی داشت، به هنگام یادکرد وی می‌گوید: «او مشهور است به اینکه حدیث بسیار می‌داند».۶ غضائری پدر نیز وی را «شیخ جلیل فی ائمهٔ الحدیث حافظ مشهور» توصیف می‌کند.۷ نجاشی نیز پس از ذکر چنین اوصافی برای او می‌افزاید:

1.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۲، ص۲۳۴.

2.. برای نمونه ر.ک: همان، ج۱، ص۳۷ و ج۲، ص۲۷۰ و ج۳، صص۲۷۹، ۳۵۱ و ج۴، ص۴۳۹.

3.. همان، ج۴، ص۷۷ و نیز ج۵، ص۱۲۲.

4.. برای نمونه ر.ک: همان، ج۱، صص۲۵۹، ۳۲۰، ۴۱۶.

5.. برای نمونه ر.ک: ابن‌ماكولا، إكمال الكمال، ج۱، صص۲۳۰، ۲۹۶، ۳۱۶، ۳۳۰.

6.. ابوغالب زراری، رسالة فی آل اعین، ص۲۹.

7.. غضائری، شرح تكملة رسالة ابی‌غالب زراری، ص۱۱۱.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49875
صفحه از 575
پرینت  ارسال به