حجم دو کتاب است؛ بااینحال به نظر میرسد از جهت اشتراک موضوعی روایات راویان زیدی نیز میتواند مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا المحاسن برقی از جمله منابع روایی امامیه است که روایات زیدیه بهوفور در آن راه یافته است و پیش از این اشاره شد که گاه برقی اخباری از این راویان را حفظ کرده است که در منابع دیگر امامی دیده نمیشود. نمیتوان گفت احادیثی با موضوع خوراکیها و آداب تنها از مختصات راویان زیدیه است؛ اما در کنار روایات بسیاری که برقی از راویان اهل سنت مثل سکونی دراینباره آورده است، شمار روایات راویان زیدی نیز درخور توجه و چشمگیر است.
در کنار راویان زیدی، از زید بن علی نیز چند روایت با این موضوع نقل شده است. برای نمونه از وی نقل کردهاند: «رسول خدا نهی کرده است که گوشت را بر سفره و با چاقو تکهتکه کنند»،۱ یا دربارهٔ خرمای مرغوب و مشهور مدینه که خاصیت ضد سم دارد چنین دستور داده است: «هستهٔ خرمای عَجوَه را باید گرفت و بهخوبی کوبید سپس با روغن کهنهٔ گاو مخلوط کرد... و برای درمان مسمومیت خورد».۲ همچنین دستور پزشکی دیگری از زید دربارهٔ درمان بیماری چشم با سرمهای از «قارچ یا دنبالان» صادر شده است.۳
بیشتر این سخنان و جملات که به صورت حدیث روایت شده است، به گفتارهای حکمتآمیز و پندآموز از بزرگان، حکیمان و طبیبان شباهت دارد و به نظر میرسد آراء و عقاید این گروه برای تأثیرگذاری بیشتر به شرع و دین پیوند خورده است. این دست احادیث چون با سیاست و اعتقادات و فقه ارتباط مستقیمی نداشتهاند، حساسیتی ایجاد نکردهاند و راویان و محدثان همهٔ فرق هم از آنها استقبال کردهاند. به جز این، نقل و رواج این گونه روایات نزد زیدیه از آن روست که راویان آنان در نقل و بسط اخبارِ سست و بیپایه بیش از راویان دیگر فرق جَری بودند؛ زیرا اساساً زیدیه، بهویژه در روزگار نخستین، محدثان قوی و مجامع حدیثی ثابت و باثباتی نداشت تا قوانین