49
زیدیه و حدیث امامیه

مواردی مثل احکام طلاق، ارث و شیوهٔ مسح پا بیشتر به فقه امامی نزدیک است.۱ او جد مادری شریف رضی (۴۰۶ق) و شریف مرتضی (۴۳۶ق) است. شریف مرتضی در کتاب ناصریات در واقع مجموعه‌ای از فتاوا و نظریات فقهی جدش را برگزیده و با برخی از آنها موافقت یا مخالفت کرده‌ و در حقیقت اثری در فقه مقارن گرد آورده است.۲

در مقابل آراء فقهی ناصر اطروش، فقه قاسم رسّی، که در طبرستان مقلدانی داشت، به اهل سنت و حنفی‌ها نزدیک‌تر بوده‌ است؛ بر این اساس همواره بین دو گروه زیدیان گیلان (ناصریه) و زیدیان دیلم (قاسمیه) اختلاف و کشمکش بود.۳ این رقابت ادامه داشت تا آنکه از میان این دو گروه زیدی آل‌بویه برخاستند و حکومت بغداد را به دست گرفتند. آل‌بویه با وجود اینکه در اصل گرایش زیدی داشتند، پس از کسب قدرت هیچ یک از مذاهب شیعی را رسمیت ندادند و تنها به طور کلی از باورهای شیعی حمایت کردند. برای نمونه آنان برای نخستین بار اجازه دادند که در بغداد برای امام حسین علیه السلام عزاداری عمومی برپا شود، اعیاد شیعی را جشن گرفتند و برای مزار ائمه علیهم السلام گنبد و بارگاه ساختند.۴

با قدرت ‌گرفتن زیدیه در یمن، زیدیان شمال ایران رو به زوال رفتند؛ بااین‌حال تا زمان ظهور صفویه و رسمی شدن مذهب دوازده‌امامی در ایران همچنان باقی بودند و پس از این تاریخ تغییر آیین داده، محو شدند.۵

یمن

ابن‌طباطبا هنگام قیام خود، ابراهیم پسر امام کاظم علیه السلام را به نمایندگی از خویش به یمن فرستاد. ابراهیم در سال ۲۰۳ق از عباسیان شکست خورد؛ اما توانست اعتقادات

1.. ویلفرد مادلونگ، «زیدیه»، ترجمهٔ محمد منافیان، طلوع، ۱۳۸۴ش، ش۱۵، صص۱۸۰، ۱۸۱.

2.. ر.ک: شریف مرتضی، الناصریات، ص۵.

3.. هالم، تشیع، ترجمهٔ محمدتقی اكبری، ص۳۶۱.

4.. برای اطلاعات بیشتر دربارهٔ اقدامات آل‌بویه ر.ک: مادلونگ، فرقه‌های اسلامی، صص۱۴۴-۱۴۵؛ جعفریان، تاریخ تشیع در ایران، ج۱، صص۳۶۳-۳۶۴.

5.. ر.ک: مادلونگ، همان، ص۱۴۲.


زیدیه و حدیث امامیه
48

جغرافیای حضور زیدیه

پس از قیام‌های ناکام و کشتارهای خونین، مبارزه‌های مسلحانهٔ شیعیان، که بیشتر توسط زیدیه حمایت می‌شد و سامان می‌گرفت، از عراق و حجاز خارج شد و به‌ویژه ایرانیان ناراضی از حکومت وقت از آنها استقبال کردند. پس از ادریسیان نخستین حکومت زیدی در شمال ایران پا گرفت و پس از آن در یمن رشد کرد.

شمال ایران

با وجود آنکه جنبش یحیی بن عبداللّٰه در دیلم پیروزمندانه نبود، با اقدام او بسیاری از زیدیان به شمال ایران راه یافتند و حتی بسیاری از مردم مناطق گیلان و طبرستان به دست امامان زیدی مسلمان شدند. در نتیجه زیدیان در این منطقهٔ ایران احترام و نفوذ خاصی داشتد. قاسم بن ابراهیم، برادر ابن‌طباطبا، مشهور به قاسم رَسّی (۱۶۹-۲۴۶ق)، مدتی در منطقه رسّ مدینه ساکن بود. می‌توان گفت او پایه‌گذار فقه نزدیک به حنفی و کلام معتزلی زیدیان بعدی بود که بعدها فرزندان دانشمندش بدان استحکام و استواری بخشیدند. شیعیان زیدی طبرستان پرسش‌های فقهی و کلامی خود را نزد قاسم رسّی می‌آوردند و او با پاسخ به آنها پیروان و مقلدانی در این ناحیه از شمال ایران می‌یافت.۱

از سوی دیگر حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر بن علی بن حسین علیه السلام مشهور به ناصر اُطْروش (۲۳۰-۳۰۴ق) به همراه چند زیدی حسنی به دیلم و طبرستان رفت و چند شهر ایرانی را فتح کرد؛ وی از جمله غرب سفیدرود را تصرف کرد و وارد گیلان شد.۲ ناصر اطروش در فقه و کلام متبحر بود و چندین کتاب از وی باقی مانده است. با چنین ویژگی‌هایی او توانست بین مردم دیار گیلان نفوذ بسیاری به دست آورد و تعالیم خود را در آنجا پیاده کند. ناصر خود از امامیه متأثر بود و ازاین‌رو فقه او در

1.. ر.ک: مادلونگ، فرقه‌های اسلامی، ترجمهٔ ابوالقاسم سِرّی، ص۱۴۲.

2.. ابوالعباس حسنی، همان، ص۶۰۲.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49322
صفحه از 575
پرینت  ارسال به