ابیجعفر» آغاز میشوند و معمولاً روایاتی کوتاه و مختصرند. گاهی به سبب نزول یا تعیین مصداق آیه برای امام علی علیه السلام و خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله پرداخته میشود؛ برای نمونه از ابوالجارود از امام باقر علیه السلام نقل کردهاند که این فراز آیهٔ (...کمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ لَا یسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ)۱ دربارهٔ علی علیه السلام نازل شده و آیهٔ بعد نیز در وصف امام است.۲ ابوالجارود از امام باقر علیه السلام نقل میکند که در آیهٔ (...وَلَا یزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ * إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّک...) ۳ مراد آل محمد صلی الله علیه و اله و پیروان آنهاست.۴
تنها حدود بیست خبر از روایات تفسیری ابوالجارود، همانند موارد یادشده، تأویل آیات به امام علی علیه السلام و خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله است؛ یعنی کمتر از ده درصد از اقوال تفسیری ابوالجارود از امام باقر علیه السلام. این آمار نشان میدهد که تفسیر ابوالجارود یا آنچه که در تفسیر قمی از آن بازتاب یافته، خیلی کم به اعتقادات خاص شیعیان پرداخته است.
بررسی این روایات مشخص میکند که بیشتر آنها از قبیل تفسیر لغوی یا تبیین معنای یک فراز یا عبارت از آیهاند. برای نمونه در آیهٔ (فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَهٔ غَیرَ مُتَجَانِفٍ)۵ «متجانف» به «تعمد» تفسیر شده۶ و در آیهٔ (وَالَّذِینَ کذَّبُوا بِآیاتِنَا صُمٌّ وَبُکمٌ)۷ صم و بکم به «صم عن الهدى وبکم لا یتکلمون بخیر» معنا شده است.۸ در برخی موارد هم شأن نزول و سبب نزول آیه بیان شده که معمولاً بیان ماجراهای تاریخی صدر اسلام و گاه پیامبران پیشین است.۹