روایت راوی زیدی را به عنوان «شاهد» گزارش میکند.۱ این تفسیر و توجیهات وقتی تأملبرانگیز است که روایت برگزیده به نقل از راویان اهل سنت است. برای نمونه در بحثی از دیه، دلالت روایت سکونی در مقابل دلالت خبر راوی امامی برتری مییابد و طوسی برای تأکید این ترجیح، روایت عمرو بن خالد را به عنوان شاهد میآورد.۲ گفتنی است همین بحث از دیه (باب العاقلة) را کلینی نیز بدون اشاره به روایت عمرو بن خالد آورده۳ و در آن روایاتی از سلمة بن کهیل و دیگر راویان زیدی و غیرامامی ذکر کرده است. این اخبار را به جز سلمه، ابووُلّاد حنّاط حفص بن سالم زیدی،۴ ابومریم عبدالغفار بن اسماعیل زیدی بتری،۵ ابنفضال و یونس بن یعقوب، که هر دو فطحیاند،۶ و علی بن ابیحمزه بطائنی رهبر واقفیه۷ نیز نقل کردهاند. ازاینرو به نظر میرسد این بحث دیه به طور کلی نزد فقهای غیرامامی (زیدی، فطحی، واقفی) رایج بوده و از این مجرا به منابع روایی امامی و سپس فقه امامی رخنه کرده است.
نمونههایی از این دست نشان میدهد که روایات راویان غیرامامی یکدیگر را تقویت کرده و زنجیرهای مستحکم در منابع امامی تشکیل دادهاند و آن گاه بر روایات کمشمار روایات راویان امامی غلبه کردهاند. این رخداد سبب شده است که دلالت روایات امامی از حجیت و اعتبار بیفتد و کنار گذاشته شود؛ در برابر، روایات راویان غیرامامی (اهل سنت یا فرق دیگر شیعی) مبنای حکم فقهی قرار گرفته است.
۴. تفسیر
از میان راویان زیدی، ابوالجارود با تفسیری که از امام باقر علیه السلام نقل کرده، بیش از همه
1.. برای نمونه ر.ک: طوسی، الاستبصار، ج۳، ص۷ و ج۴، ص۲۶۶.
2.. همان، ج۴، ص۲۶۲.
3.. ر.ک: كلینی، الکافی، ج۷، ص۳۶۴-۳۶۶.
4.. طبق گفتهٔ ابنعقده وی با زید قیام كرد. ر.ک: حلی، خلاصة الاقوال، ص۵۸.
5.. عقایدی كه برای وی ذكر كردهاند به زیدیهٔ بتریه نزدیک است؛ ر.ک: ابنعدی، همان، ج۵، ص۳۲۷.
6.. ر.ک: كشی، الرجال، ج۲، ص۶۸۲.
7.. ر.ک: همان، ج۲، ص۷۰۵.