465
زیدیه و حدیث امامیه

ابراهیم،۱ عمرو بن خالد واسطی،۲ طلحة بن زید،۳ مسعدة بن صدقه،۴ ابوالجارود۵ و حسن بن صالح بن حی۶ نقل کرده‌اند. برخی از این روایات را محدثان پیش از طوسی، همچون صدوق و کلینی، از راویانی دیگر گزارش کرده‌اند. برای نمونه ابوالجارود دربارهٔ زمان دو سجدهٔ سهو روایتی دارد که طوسی آن را «على ضرب من التقیة لأنه موافق لمذاهب العامة» دانسته است؛۷ همین روایت را صدوق به نقل راوی دیگری، غیر از ابوالجارود، گزارش می‌کند.۸ در اینجا هر دو محدث به تقیه‌ای بودن این مفهوم اشاره دارند؛ اما به نظر می‌رسد صدوق از وضعیت ابوالجارود آگاه‌تر بوده که از آوردن گزارش او خودداری کرده است.

نقش مذهب راویان

طوسی در نقد برخی از احادیث مورد بحث، به مذهب راویان که همگی از زیدیه یا عامه (اهل سنت) هستند، تصریح می‌کند تا سبب راهیابی این اخبار مخالف را روشن کند یا رد و طرد این گونه اخبار را موجه‌تر جلوه دهد. برای نمونه طوسی دربارهٔ این راویت که به برداشتن آب تازه برای مسح سر توصیه می‌کند: «ابن عقدة عن فضل بن یوسف عن محمد بن عکاشهٔ عن جعفر بن عمارهٔ الحارثی قال: سألت جعفر بن محمد علیه السلام أمسح رأسی ببلل یدی؟ قال: خذ لرأسک ماء جدیدا» می‌گوید: «فالوجه فیه أیضا ما قدمناه من التقیة لأن رجاله رجال العامة والزیدیة».۹

در سند این روایت، ابوعماره جعفر بن عماره مجهول است و تنها طوسی او را در

1.. ر.ک: همان، ج۱، صص۱۸۸، ۲۱۰، ۳۳۵، ۴۷۹ و ج۴، ص۱۶۳؛ همو، تهذیب الأحكام، ج۶، ص۲۵۶.

2.. ر.ک: همو، الاستبصار، ج۱، ص۶۵، ۲۱۵ و ج۳، صص۱۳۵، ۱۴۲؛ همو، تهذیب الأحكام، ج۱، ص۴۶۴ و ج۷، ص۳۱۷.

3.. ر.ک: همو، الاستبصار، ج۱، ص۴۲۰ و ج۴، ص۱۸۶.

4.. همان، ج۱، ص۴۳۶ و ج۴، ص۱۱۳؛ همو، تهذیب الأحكام، ج۳، ص۳۳۲.

5.. همو، الاستبصار، ج۱، ص۳۸۰.

6.. همان، ج۱، ص۳۲.

7.. همان، ج۱، ص۳۸۰.

8.. صدوق، كتاب من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۳۴۱.

9.. همو، تهذیب الأحكام، ج۱، ص۵۹.


زیدیه و حدیث امامیه
464

به‌ندرت و تنها در صورتی که به تعارض یا تباینی جمع‌ناپذیر برخورد کند، به دو راهکار بعدی روی می‌آورد: حمل روایت بر «تقیه‌ای» بودن، یا «شاذ» دانستن خبر. تلاش طوسی برای جمع و ایجاد سازش بین احادیث امامی به گونه‌ای است که او گاه مهم‌ترین و مشهورترین روایات متعارض شیعه و اهل سنت را نیز جمع و از آنها حل تعارض می‌کند. برای نمونه او بین روایاتی که به حرمت یا کراهت روزهٔ عاشورا و وجوب یا استحباب آن دلالت دارند، چنین سازش برقرار می‌کند که روزهٔ عاشورا اگر به نیت تبرک و عید گرفتن آن روز باشد، که اعتقاد مخالفان (اهل سنت) است، گناه و خطاست؛ اما اگر برای سوگواری امام حسین علیه السلام و اهل‌بیت پیامبر صلی الله علیه و اله باشد، روزه‌دار به ثواب و پاداش خواهد رسید.۱ از قضا روایات وجوب یا استحباب روزهٔ عاشورا را راویان زیدی و به‌ویژه بتری‌ها همچون کثیرالنواء و مسعدة بن صدقه نقل کرده‌اند.۲

پس در نگاهی کلی می‌توان دو گونه از برخورد طوسی را در طرد یا مقابله با روایات راویان زیدی مشاهده کرد. نخست دربارهٔ حمل آنها بر شرایط «تقیه‌ای»، و در حالت ضعیف‌تر طرح و طرد روایت بر اساس «شذوذ». در هر یک از این دو راهکار نکات شایان ذکری وجود دارد که به آنها می‌پردازیم.

راهکار نخست: حمل بر تقیه

طوسی نزدیک به بیست روایت از راویان زیدی را مخالف مذهب دانسته و صدور آنها را حمل بر تقیه کرده است. بیشتر این روایات در موضوع آداب دفن میت و پس از آن قوانین ارث هستند. همچنین روایات برجسته‌ای حاکی از حرمت متعه و لزوم شستن پا به جای مسح در وضو در آنها یافت می‌شود که راوی آنها عمرو بن خالد به نقل از زید بن علی است.۳

روایات تقیه‌ای و موافق فقه عامه را، به ترتیب فزونی شمار روایاتشان، غیاث بن

1.. طوسی، تهذیب الأحكام، ج۴، ص۳۰۲.

2.. ر.ک: همان، ج۴، صص۳۰۰، ۲۹۸.

3.. ر.ک: همو، الاستبصار، ج۳، ص۱۴۲ و ج۱، ص۶۵.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49441
صفحه از 575
پرینت  ارسال به