455
زیدیه و حدیث امامیه

برخی روایات هم قائم تنها ‌همنام پیامبر صلی الله علیه و اله ذکر شده است.۱ این روایات را ابوالجارد، عامر بن کثیر سراج، صباح بن یحیی مزنی، عبیداللّٰه بن موسی و دیگرانی روایت کرده‌اند که همگی از زیدیه یا نزدیک به باور زیدیه بوده‌اند. عبیداللّٰه بن موسی عبسی (۲۱۳ق) از محدثان کوفه بوده که به تصریح اهل سنت شیعی بوده و احادیث منکری دربارهٔ تشیع نقل کرده که سبب تضعیفش از این جهت شده است.۲ به نظر می‌رسد منظور راویان زیدی از این تعبیر اشاره به «محمد بن عبداللّٰه»، نفس زکیه، است که منابع امامی آن را با امام دوازدهم انطباق داده‌اند. نوبختی تصریح می‌کند که قائلان به امامت نفس زکیه به این حدیث پیامبر صلی الله علیه و اله استناد می‌کردند: «القائم المهدی اسمه اسمی واسم أبیه اسم أبی».۳

اندیشهٔ انتظار قائم در واقفیه

اشاره به این نکته ضروری است که باور به مهدی غائب و قیام آخرین، از اعتقادات خاص امامیه نیست. گرچه کیسانیه نخستین فرقهٔ شیعی بود که این باور را رایج کرد، دیگر فرق شیعی نیز این اندیشه را داشتند و گاه از آن به‌سختی پاسبانی می‌کردند. واقفیان از این قبیل شیعیان‌اند که بزرگانشان دربارهٔ این موضوع کتاب‌های فراوان و قابل توجهی نوشته‌اند.

جز حسن بطائنی که کتاب‌های الغیبه، القائم و نیز الرجعه را نگاشته،۴ طاطری از اساتید و بزرگان واقفی پس از بطائنی و حسن بن سماعه (۲۶۳ق) هر یک کتابی با نام «الغیبه» نگاشته بودند۵ تا حافظ و پاسدار این اندیشه باشند؛ گرچه آنان انحرافاتی هم در نظریهٔ غیبت ایجاد کردند. افزون بر آن، عبداللّٰه بن جبلة بن حیان واقفی (۲۱۹ق) نیز به‌صراحت در عنوان کتابش بیان کرده که اندیشهٔ انتظار برای قائم ویژگی‌هایی

1.. برای نمونه ر.ک: نعمانی، الغیبه، صص۱۸۳، ۱۸۴.

2.. ر.ک: ابن‌سعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۴۰۰.

3.. نوبختی، همان، ص۶۲.

4.. نجاشی، همان، ص۳۷.

5.. همان، صص۲۵۵، ۴۰-۴۲.


زیدیه و حدیث امامیه
454

عبدالرحمن که به باور رجعت اعتقاد داشت، هرگاه به فرزندان کوچک حسن بن حسن می‌نگریست می‌گفت: «بأبی أنتم هؤلاء الأنبیاء الصغار».۱ از این نقل برمی‌آید که کثیر فقط به رجعت محمد بن حنفیه اعتقاد نداشته است؛ بلکه منتظر بازگشت پیامبر هم بوده است. به‌هرروی مهدی خواندن نفس زکیه از دوران کودکی توسط پدرش و ادعاهایی که بنوحسن دربارهٔ حکومت و قیام داشتند و به‌نوعی اندیشهٔ انتظار را دامن زده بودند،۲ سبب درهم شدن اعتقادات کیسانیه و زیدیه پس از کشته شدن نفس زکیه شد. ابن‌حزم تصریح می‌کند گروهی از زیدیه پس از قتل نفس زکیه به باور مهدویت و رجعت گراییدند: «فقتل محمد بن عبداللّٰه بن الحسن رحمه اللّٰه فقالت هذه الطائفة ان محمد المذکور حی لم یقتل ولا مات ولا یموت حتى یملأ الأرض عدلا کما ملئت جورا».۳

اعتقاد به مهدویت نفس زکیه در روایات دست اول اهل سنت هم رسوخ کرده بود؛ در سنن ابوداوود از امام علی علیه السلام نقل شده است: «از صلب پسرم حسن مردی خروج می‌کند که همنام پیامبرتان است و در اخلاق نیز شبیه اوست.... او زمین را پر از عدل خواهد کرد».۴ ابن‌طاووس نیز دو روایت مشابه از راویان زیدی می‌آورد که در آنها به‌صراحت قیام مهدی موعود پس از کشته شدن نفس زکیه انتظار می‌رود و از قول اصحاب پیامبر صلی الله علیه و اله نقل می‌شود: «أن المهدی لایخرج حتى تقتل النفس الزکیة، فإذا قتلت النفس الزکیة غضب علیهم من فی السماء ومن فی الأرض، فیأتی الناس المهدی...».۵

در شمار زیادی از این اخبار که در منابع امامیه بازگو شده‌اند، از قول پیامبر صلی الله علیه و اله گفته می‌شود که اسم و کنیهٔ قائم همانند من (محمد و ابوالقاسم) خواهد بود؛۶ البته در

1.. همان، ج۹، ص۲۴.

2.. الهی‌زاده جریان شكل‌گیری مهدویت نفس زكیه را به‌تفصیل بررسی كرده است؛ ر.ک: جنبش حسنیان، صص۱۲۴-۱۳۱.

3.. ابن‌حزم، الفصل فی الملل والأهواء والنحل، ج۴، ص۱۳۷؛ و نیز ر.ک: نوبختی، فرق الشیعه، ص۶۲؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۲۰.

4.. ابوداود سجستانی، السنن، ج۲، ص۳۱۱.

5.. ابن‌طاووس، الملاحم والفتن، صص۳۴۷، ۲۷۵.

6.. مفید، الاختصاص، ص۲۰۸؛ صدوق، كمال الدین وتمام النعمه، ص۶۵۳.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49517
صفحه از 575
پرینت  ارسال به