449
زیدیه و حدیث امامیه

راویان اخبار مهدی و قائم از زیدیه فراوان‌اند و بیش از ده‌ها روایت از آنان در کتاب‌های امامیه نقل شده که مستقیم یا غیرمستقیم در شرایط و علایم خروج و ظهور امام دوازدهم تأثیرگذار بوده است. محمد بن جریر طبری روایتی دربارهٔ قیام سیاه‌جامگانی از مشرق زمین که حکومت را به بنی‌هاشم بازمی‌گردانند، نقل کرده است.۱ این روایت را منابع معتبر امامی گزارش نکرده‌اند؛ اما مفید به هنگام شمارش علایم و نشانه‌های خروج قائم از «اقبال رایات سود من المشرق» یاد می‌کند؛ تعبیری که کاملاً برگرفته از خبر طبری است.۲ نکتهٔ جالب دربارهٔ این روایت آن است که بررسی سیر تاریخی نقلش نشان می‌دهد که این روایت ابتدا در منابع اهل سنت و سپس زیدیه و گاه اسماعیلیه رایج بوده و پس از قرن چهارم به صورت محدود به منابع امامی نفوذ کرده است.

ابن‌ماجه (۲۷۳ق)۳ و عمرو بن عاصم (۲۸۷ق)۴ از نخستین مراجع کهن اهل سنت‌اند که این روایت را گزارش کرده‌اند. در کنار آن مفهوم «پیشگویی خروج سیاه‌پرچمان خراسان/مشرق از سوی پیامبر» در روایاتی از احمد حنبل،۵ ابن‌ابی‌شیبه۶ و ترمذی۷ نقل شده است. روایت جوانان بنی‌هاشم در منابع اهل سنت به‌قدری شهرت یافته که برخی همچون عقیلی در بررسی، نقد و رد آن کوشیده‌اند.۸ پس از این منابع، نویسندگان شیعی غیرامامی همچون محمد بن سلیمان کوفی۹ (از زیدیه) و قاضی نعمان مغربی۱۰ (از اسماعیلیه) این خبر را آورده‌اند. ازاین‌رو چنین برمی‌آید که

1.. طبری، همان، صص۴۴۲، ۴۴۵، ۴۴۶.

2.. مفید، الارشاد، ج۲، ص۳۶۸-۳۶۹.

3.. ابن‌ماجه، السنن، ج۲، ص۱۳۶۶.

4.. ابن‌ابی‌عاصم، كتاب السنه، ص۶۱۹.

5.. احمد بن حنبل، المسند، ج۲، ص۳۶۵.

6.. ابن‌ابی‌شیبه، المصنف، ج۸، ص۶۹۷.

7.. ترمذی، السنن، ج۳، ص۳۶۲.

8.. عقیلی، الضعفاء الكبیر، ج۴، ص۳۸۱. او یكی از راویان این روایت را تنها به سبب نقل همین خبر معرفی و نقد می‌كند.

9.. محمد بن سلیمان كوفی، مناقب امیرالمؤمنین، ج۲، ص۱۱۰.

10.. قاضی نعمان مغربی، شرح الاخبار، ج۳، ص۴۰۱.


زیدیه و حدیث امامیه
448

اواخر سدهٔ دوم به مناطق شمال ایران پناهنده شده بودند، این یادکردهای خاص دور از انتظار نمی‌نماید.۱

طبق این روایت بالاترین آمار قیام‌کننده‌ها متعلق به شهر طالقان است که از آن ۲۴ نفر برمی‌خیزند. در توضیح این مطلب باید گفت ابوجعفر محمد بن قاسم بن علی بن عمر بن علی علیه السلام (۲۳۲ق)، نوادهٔ امام زین‌العابدین و از امامان زیدی، در طالقان قیام کرد و بنا به قولی در آنجا درگذشت. منابع زیدی خود از گروهی زیدی خبر داده‌اند که معتقدند صاحب طالقان (محمد بن قاسم) زنده است و در غیبت به سر می‌برد. به عبارت دیگر آنها او را مهدی زمان و امام منتظر می‌دانند.۲ شاید به همین دلیل است که این شهر کوچک در این روایت چنین برجسته شده است. گفتنی است در سدهٔ چهارم این مفهوم در اشعار و ادبیات نیز راه یافته بود؛ چنان‌که ثعالبی در شرح برخی از ابیات مربوط به آن دوره گفته است: «لما وردت الشیعة أن بالطالقان کنزا من ولد فاطمة یملأ اللّٰه به الأرض عدلا کما ملئت جورا».۳ ثعالبی این سخن را در شرح شعری از ابوالقاسم صاحب بن عباد (۳۸۵ق)، وزیر آل‌بویه، گفته که خود از اهالی طالقان بوده است.۴

نکتهٔ دیگر آنکه راوی یا گویندهٔ این حدیث به کوفه بسیار بیشتر از شهرهای دیگر عراق و عربستان علاقه داشته است؛ زیرا می‌گوید از کوفه ۱۴ تن به یاری قائم برخواهند خواست؛ درحالی‌که از شهر مدینه که خاندان پیامبر و بیشتر بنی‌هاشم ساکن آن بوده‌اند، تنها ۲ نفر برمی‌خیزند.۵ در اینجا تلاش برای برتری دادن تشیع کوفی بر تشیع علویان مدنی به چشم می‌خورد. صفری فروشانی بر آن است که این روایت و روایات مشابه آن یکسر جعلی‌اند.۶

1.. برای تفصیل بیشتر دربارهٔ زیدیان شمال ایران به مبحث جغرافیای حضور زیدیه مراجعه كنید.

2.. ر.ک: ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، صص۳۸۲-۳۹۲؛ سمعانی، الانساب، ج۲، ص۹؛ شهرستانی، الملل والنحل، ج۱، ص۱۵۹.

3.. ثعالبی، یتیمة الدهر، ج۳، ص۲۷۹.

4.. همان.

5.. همان، ص۵۵۸.

6.. ر.ک: صفری فروشانی، «محمد بن جریر طبری آملی و دلائل الامامه»، علوم حدیث، سال دهم، شمارهٔ سوم و چهارم، صص۲۲۷-۲۲۸.

  • نام منبع :
    زیدیه و حدیث امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    اعظم فرجامي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 49944
صفحه از 575
پرینت  ارسال به