رفتاری پسندیده، تفسیر، اهلبیت بهویژه فاطمه علیها السلام و حسنین علیهما السلام و گاه اخباری دربارهٔ مهدی موعود و قیام و جنگ. همچنین زید در روایاتی از ابوبکر و عمر و فرزندان آنها برائت جسته است.۱
از زید بن علی نزدیک به ۳۰ روایت در منابع امامی نقل شده که همگی شامل سخنان علی علیه السلام، برتریهای او و لزوم حبّ علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام و حسنین علیهما السلام است.۲ زید در مواردی راوی خطبهٔ امام علی علیه السلام است.۳ همچنین او دربارهٔ معنای حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» امام علی علیه السلام را مرز تشخیص حزب خدا معرفی میکند: «نصبه علما لیعلم به حزب اللّٰه عند الفرقة».۴ همچنین زید نبرد همراه علی علیه السلام را برتر از نبرد همراه پیامبر صلی الله علیه و اله دانسته است.۵ او در اخبار بسیاری هم آیات قرآن را به دوستی علی علیه السلام تفسیر کرده است.۶ زید در تفسیر آیهٔ تطهیر، زنان پیامبر صلی الله علیه و اله را با دلایلی از مصادیق آیه خارج میکند و آیه را تنها شامل اهلبیت میداند.۷
در مواردی نیز اندیشههای زید یا زیدیه در اینگونه روایات تفسیری به منابع امامی راه یافته است. برای نمونه وی از آیهٔ (وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْک سُلْطَانًا نَصِیرًا)۸ «سلطان»، و از آیهٔ (یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیکمْ لِبَاسًا یوَارِی سَوْآتِکمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى)۹ «لباس تقوی» را به «شمشیر/خروج با شمشیر» و طبق نقل منبع اسماعیلی «لباس السلاح فی سبیل اللّٰه» تفسیر کرده است.۱۰ یکی از این دو روایت تفسیری را ابوالجارود از زید
1.. ر.ک: كشی، همان، ج۲، ص۵۰۵؛ ابوصلاح حلبی، تقریب المعارف، صص۲۴۹، ۲۵۰؛ طوسی، الامالی، ص۷۰۳؛ مفید، فصول المختارة، ص۲۴.
2.. برای نمونه ر.ک: مفید، الجمل، ص۱۵۷؛ صدوق، علل الشرائع، ج۱، صص۱۴۱، ۱۶۷، ۱۶۸؛ همو، الامالی، صص۱۹۷، ۳۰۹؛ طبری، دلائل الامامه، صص۱۱۱، ۱۳۰، ۱۴۸.
3.. ر.ک: طوسی، الامالی، ص۷۰۴؛ شریف مرتضی، الشافی فی الامامه، ج۳، صص۱۱۰، ۲۲۶.
4.. صدوق، الامالی، ص۱۸۵.
5.. طوسی، تهذیب الأحكام، ج۶، ص۱۷۰.
6.. برای نمونه ر.ک: قمی، التفسیر، ج۲، ص۲۸۰؛ طوسی، الامالی، صص۵۷، ۱۳۸.
7.. قمی، همان، ج۲، ص۱۹۳.
8.. اسراء:۸۰.
9.. اعراف:۲۶.
10.. عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۳۱۵؛ مفید، الاختصاص، ص۱۲۷؛ قاضی نعمان مغربی، دعائم الاسلام، ج۱، ص۳۴۴.